جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۱ دوشنبه ۲ خرداد


 
  • انتشار جلد ششم مجموعۀ سیروسلوک؛ «تحلیه»
  • پیام به کنگرۀ شهدای روحانیّت
  • عرضه تألیفات معظّم‌له در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه مجازی
  • پیام به نشست ستاد تفسیر قرآن کریم استان اصفهان 15/1/1401
  • اطلاعیه عید فطر 1401
  • اطلاعیّۀ میزان فطره و کفّارۀ در سال 1401
  • پیام تسلیت خطاب به حضرت آيت‌الله العظمى جوادى آملى«مدظلّه‌العالي»
  • پیام تسلیت به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله‌ العظمی علوی گرگانی«قدّس‌سرّه‌»
  • پیام در پی جنایت هولناک رژیم سعودی و اعدام جمع کثیری از شیعیان و شهروندان کشور عربستان24/12/1400

  • -->

    احکام زکات

    قرآن کريم زکات را در يک معناي عام استعمال مي‌کند و آن قانون مواسات است. قانون مواسات يعني اينکه خداوند متعال هرچه به هرکسي عطا فرموده است و او را مالک آن کرده است، بايد ديگران از آن بي‌بهره نباشند: «وَ مِمَّا رَزَقناهُم يُنفِقُونَ.» اهمال در اين انفاق، گناه بزرگي است و قرآن کريم عذاب دردناکي براي آن بر مي‌شمرد. [1]

    مسأله: زکات مصطلح در فقه، در نه چيز واجب مي‌شود:

    1و2و3و4) گندم و جو و خرما و کشمش؛ که اگر به مقدار 864 کيلو يا بيشتر، از زمين برداشت شد، بايد پس از کسر مخارج و هزينه‌‌ها، يک دهم آن به عنوان زکات پرداخت شود و در صورتي که آبياري زمين زراعي با آب باران يا نهر يا به‌وسيله تلمبه‏‌هاى گوناگون نباشد و با دلو و مانند آن آبيارى شود، زكات آنها يك بيستم است.

    5و6) طلا و نقره؛ اگر طلا به مقدار پانزده مثقال رايج بازار و نقره به مقدار 105 مثقال رايج بازار برسد و آن را سكّه زده باشند، بايد يک چهلم آن به عنوان زکات پرداخت شود. ولي اگر طلا و نقره سکّه‌دار نباشد، زکات ندارد.

    7و8و9) گوسفند و گاو و شتر؛ به شرط آنکه عرفاً بيکار محسوب شوند و از علف بيابان (چرا) بخورند نه علف دستي، زکات دارند. در اين صورت زکات چهل گوسفند، يک گوسفند و زکات سي گاو، يک گاو و زکات پنج شتر، يک گوسفند است؛ اين مسأله جزئيات مفصّلي دارد که در رساله توضيح المسائل بيان شده است.

    مسأله: زکات بايد صرف فقرا و تقويت اسلام و مصالح مسلمين شود و خود زکات دهنده مي‌‌تواند در کارهاي خير نظير مسجدسازي، مدرسه‌سازي، تحصيل جوانان، تأسيس کتابخانه و انتشار فرهنگ اسلامي مصرف نمايد. ولي پرداخت زکات به مجتهد جامع‌الشّرايط جهت صرف در تقويت اسلام بهتر است و اگر مجتهد درخواست کرد، بايد به او پرداخت شود.

    مسأله: اگر کسي خود فقير است و خمس يا زکات بدهکار است، مي‌تواند از مجتهد جامع‌الشّرايط اجازه بگيرد و بعضي از خمس يا زکات يا همه آن را براي خود بردارد.

     

    پي نوشت ها:

    [1]. توبه / 34

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365