جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ آذر


 
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در حرم حضرت احمد بن موسى«عليهماالسلام»
  • پيام به نشست قرآنی اساتید و روحانیّون حوزۀ علمیّۀ اصفهان
  • دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی
  • دیدار آیت‌الله طباطبایی نمایندۀ محترم ولی‌فقیه و امام جمعۀ اصفهان
  • دیدار جمعی از فرزندان و اعضای محترم بیت شریفِ عالم جلیل‌القدر مرحوم حضرت آیت‌الله ناصری«قدّس‌سرّه»
  • پيام به همایش ملّی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی»
  • پيام به همایش بزرگداشت عالم فرزانه مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سید ناصرالدّین حجّت نجف‌آبادی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ پنجم
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ چهارم

  • -->

    احکام وصیّت

    مسأله: وصیّت، از کارهای پسندیده­ای است که در دین مبین اسلام، مورد تأکید واقع شده است. و اگر کسی مدیون باشد، نظیر اینکه بدهی به مردم داشته باشد یا خمس بدهکار باشد و یا حق الله، نظیر نماز و روزه بر عهدۀ او باشد، باید برای این امور وصیّت کند. ولی اگر به ازاء دِین خود دارایی نداشته باشد یا شرعاً نتواند در مال خود تصرّف کند، وصیّت او الزام آور نیست.

    مسأله: وصیّت باید از روی عقل و با قصد و اختیار باشد. بنابراین اگر کسی را ولو با رودربایستی وادار به وصیّت کنند یا در حال هذیان گفتن وصیّت کند، وصیّت او الزام آور نیست.

    مسأله: وصیّت نباید راجع به بیش از ثلث اموال باشد، وگرنه محتاج به اذن ورثه است. خواه قبل از مرگ اذن دهند یا بعد از مرگ. ولی دیون مالی نظیر خمس، زکات یا بدهی به دیگران باید از اصل مال پرداخت شود، هرچند بیش از ثلث باشد.

    مسأله: اگر بعضی از ورثه زائد بر ثلث را قبول کردند و بعض دیگر قبول نکردند، به نسبت کسانی که قبول کرده‌اند وصیّت قبول می‌شود.

    مسأله: انـسان‌ می‌تواند دو نفر یـا بیشتر وصی تعیین‌ کند. چنان‌که می‌تواند یک یا چند ناظر نیز تعیین کند و اگر اختلاف در ميان آن‌ها افتاد، بايد به حاكم شرع مراجعه نمايند.

    مسأله:‌ انسان می‌تواند از وصیّت خود برگردد. بنابراین اگر کسی دو وصیّت نامه یا بیشتر داشته باشد، وصیّت آخری مورد قبول است و سایر وصیّت‌ها باطل می‌باشد.

    مسأله: وصی‌، امین است‌ و‌ سخنان و‌ اعمال او مورد قبول می‌باشد. و ورثه حق ندارند قبول نکنند،‌ مگر اثبات شود که خیانت کرده است که در آن صورت خود به خود عزل‌ می‌شود. و اگر‌ عزل خود را قبول نکرد، حاکم اسلامی او را عزل می‌نماید.

    مسأله: اگر کسی از قول میّت، سخن یا وصیّتی نقل کند، چنانچه ثقه باشد، حرف او پذیرفته می‌شود وگرنه مورد قبول نیست.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365