جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ آذر


 
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در حرم حضرت احمد بن موسى«عليهماالسلام»
  • پيام به نشست قرآنی اساتید و روحانیّون حوزۀ علمیّۀ اصفهان
  • دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی
  • دیدار آیت‌الله طباطبایی نمایندۀ محترم ولی‌فقیه و امام جمعۀ اصفهان
  • دیدار جمعی از فرزندان و اعضای محترم بیت شریفِ عالم جلیل‌القدر مرحوم حضرت آیت‌الله ناصری«قدّس‌سرّه»
  • پيام به همایش ملّی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی»
  • پيام به همایش بزرگداشت عالم فرزانه مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سید ناصرالدّین حجّت نجف‌آبادی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ پنجم
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دوازدهم: «خلوص»؛ جلسۀ چهارم

  • -->

    احکام طلاق

    مسأله: طلاق، از نظر دین اسلام امری مبغوض است و بنابر تأکید شارع مقدّس، در حدِّ ممکن باید واقع نشود، مگر وقتی که چاره‌ای جز طلاق وجود نداشته باشد. نظیر وقتی که عضوی از اعضاء بدن فاسد می‌شود و درمان بدن، چاره‌ای جز بریدن آن عضو ندارد. ولی آنچه امروزه رایج شده و یکی از بلاهای بزرگ اجتماع به شمار می‌رود، این است که به بهانۀ عدم تفاهم، طلاق واقع می‌شود و این امر صحیح نیست.

    مسأله: طلاق بر دو قسم «رجعی» و «بائن» است. طلاق رجعی آن است که مرد زنش را نمی‌خواهد و با پرداخت مهریه او را طلاق می‌دهد، ولی در زمان عدّه می‌تواند برگردد و اعمالی که دلالت بر رجوع دارد نیز طلاق را باطل می‌کند. و طلاق بائن خود شش قسم دارد و برخی اقسام آن مربوط به هنگامی است که زن تقاضای طلاق دارد و مهریۀ خود را می‌بخشد یا مبلغی پرداخت می‌کند که طلاق بگیرد و در این طلاق، رجوع بدون تجدید صیغۀ عقد امکان ندارد. مگر زن رجوع به مهريه کند که بعد از اداء مهريه، اگر در عدّه است، مرد مي‌تواند رجوع کند.  

    مسأله: صیغۀ طلاق را باید کسی که متدیّن و عالم است، نزد دو شاهد عادل بخواند.

    مسأله: زن بايد در وقت طلاق از خون حيض و نفاس پاك باشد و شوهرش در آن پاكى با او نزديكى نكرده باشد.

    مسأله: زنی که طلاق رجعی داده می‌شود، در ایّام عدّه حقِّ نفقه دارد و باید در خانۀ شوهر باشد.

    مسأله: عقد موقّت، طلاق ندارد و رها شدن زن به اين است كه مدّت تمام شود، يا مرد مدّت را ببخشد.

    مسأله: عدۀ زنی که شوهر او مرده، چهار ماه و ده روز است، گرچه يائسه يا صيغه باشد، يا شوهرش با او نزديكى نكرده باشد.

    مسأله: عدۀ زنی که طلاق داده شده است، سه ماه است، و عدّه در صیغۀ موقّت، چهل و پنج روز است. ولی در هر دو صورت اگر نزدیکی نشده باشد، عدّه ندارد.

    مسأله: زنی که به واسطۀ مرض، حیض نمی‌شود، عدۀ او همانند زنان هم سنّ او است.

    مسأله: زنی که زنا داده است، عدّه ندارد. ولی باید اطمینان از آبستن نبودن خود حاصل کند تا بتواند عقد شود.

    مسأله: اگر زن آبستن باشد، عدۀ طلاق او تا زمانی است که بچّه‌اش به دنیا بیاید یا سقط شود، هرچند قبل از سه ماه باشد.

    مسأله:عدۀ وفات براي زن آبستن، تا زمان وضع حمل او یا سقط بچه است. ولی اگر وضع حمل زودتر از چهار ماه و ده روز شد، باید تا چهار ماه و ده روز عدّه نگه دارد.

    مسأله: زنی که شوهرش مرده است باید در زمان عدّه زینت نکند، حتّی لباس‌های رنگین هم نپوشد.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365