جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    رذیلت نهم: غرور

    شرح فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی

    رذیلت نهم: غرور

    یکی از رذائل ناپسند اخلاقی، غرور است. واژۀ غرور به معنای فریبخوردن و فریفته‌شدن می‌باشد و در این رابطه، به کسی که فریب بخورد و به آنچه مطابق هوای نفس اوست، دل‌خوش گردد، اصطلاحاً «مغرور» می‌گویند. در واقع، غرور یکی از بیماری‌های روحی و قلبی است که آدمی در اثر آن، بی‌جهت گمان می‌برد که سعادتمند است؛ نظیر کسی که جسورانه گناه می‌کند و می‌گوید: خداوند کریم و غفور و رحیم است و بندگان را عذاب نخواهد کرد، یا کسی که مال حرام کسب کرده، در راه خیر صرف می‌کند و خود را اهل نجات می‌پندارد.

    قرآن‌کریم می‌فرماید:

    >يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ<[1]

    انسان مغرور، گاهی به سبب لطف و رحمت بیکران الهی گول خورده، خیال می‌کند هر گناهی بدون توبه آمرزیده می‌شود؛ برخی اوقات فریب عبادات و اعمال نیکویش را می‌خورد؛ در مواردی نیز فریفتۀ علم، مال، زیبایی یا قدرتش می‌شود و به این نعمت‌ها می‌نازد.

    امام صادق% می‏فرمایند: دو نفر وارد مسجد شدند؛ یكی فاسق‏ و دیگری عابد. امّا هنگام خروج از مسجد، شخص فاسق‏، صدّیق و شخص عابد، فاسق بود؛ زیرا فاسق، با شرمندگی و خجالت‌زدگی توبه کرد، ولی آن شخص عابد، به اعمال و عبادت‌های خویش می‌نازید و در پی همین غرور شیطانی، فاسق شد.[2]

    ریشۀ اصلی ابتلا به صفت رذیلۀ غرور، جهالت و نادانی است که در اثر آن، انسان فریب وسوسه‌های شیطانی را می‌خورد. همچنین دنیاگرایی و توجه به مادیات، کمبود ظرفیّت، ناشکیبایی و محرومیت از سعۀ صدر و نیز ابتلا به عقدۀ حقارت، از دیگر اسباب و عوامل پدیدآورندۀ رذیلۀ غرور به‌شمار می‌روند.

    صفت ناشایست غرور، پیامدهای خطرناکی دارد؛ از جمله اینکه: انسان را به‌ سوی هواهای نفسانی و متابعت از نفس امّاره سوق می‌دهد؛ ویژگی‌های ناچیز آدمی را در نظر وی جلوه داده، او را از توجه به خداوند و ارزش‌های معنوی باز می‌دارد؛ حجاب عقل و فهم انسان شده، مانع درک حقیقت توسط وی ‌می‌گردد؛ رفته رفته انسان را دچار بدعت گذاری در دین می‌کند؛ جرأت و جسارت گناه و نافرمانی به انسان می‌دهد و او را با تخیّل و توهّم ایمنی از عذاب و غضب الهی، به سقوط و هلاکت می‌کشاند؛ بذر امید بی‌جا و آرزوهای دور و دراز را در دل انسان می‌کارد؛ مایۀ شکست و مانع پیشرفت در زندگی است و همواره باعث فساد و نقصان کارها می‌شود و بالأخره انسان را از عاقبت اندیشی غافل می‌سازد.

    راهکار درمان این بیماری روحی و این صفت خطرناک، بهره‌مندی از تفکّر و تعقّل برای مقابله با فریب شیطان و عوامل شیطانی است. مطالعه و عبرت از تاریخ و سرگذشت افراد مغرور نیز در این زمینه تأثیر به‌سزا دارد. استمداد از درگاه الهی و طلب توفیق از خداوند متعال نیز مکمّل و عامل ثمردهی راهکارهای دیگر است.



    [1]. الفاطر، 5: «ای مردم، همانا وعده خدا حقّ است. زنهار تا این زندگی دنیا شما را فریب ندهد، و زنهار تا [شیطانِ‏] فریبنده شما را در باره خدا نفریبد.»

    [2]. الكافی، ج 2، ص 314.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365