جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: شرط دوازدهم در باب رضاع
    موضوع درس:
    شماره درس: 229
    تاريخ درس: ۱۳۸۷/۱/۲۵

    متن درس:

        اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدﺓ من لسانی یفقهوا قولی.        

        شرط دوازدهم در باب رضاع گفتند اينكه بايد از يك شوهر شير بخورد و اما اگر زني از 2 شوهر به بچه شير داد ، اين بچه محرم نمي شود . مسأله مشكل است چطور مي شود يك زن بواسطه 2 شوهر شير بدهد يعني از 2 شوهر شير به يك بچه بدهد براي اينكه اگر اين زن فرض كنيد كه از زيد بچه بدنيا آورده و زيد هم شوهرش است ، حالا شوهرش مرده خُب اين بايد 4 ماه و 10 روز عده نگه دارد بعد شوهر كند آبستن شود و بچه پيدا كند تا اين بچه را از آن شوهر و از اين شوهر شير بدهد خُب ما گفتيم بايد متوالي باشد ما گفتيم نبايد بينش غذا بخورد اين زني كه شير به اين بچه مي دهد بايد از يك شوهر باشد نه از 2 شوهر زن حامله است ، لذا بچه بدنيا مي آورد وقتي بچه بدنيا آورد اين بچه را از آن شوهري كه مرده است شير مي دهد خوب حالا بايد شوهركند حالا كه مي خواهد شوهر كند بايد 9 ماه طول بكشد تا اين شيرده شود براي اينكه به اين بچه شير بدهد خُب خواه ناخواه نمي شود در بين اين ، غذا واقع مي شود ، غير غذا واقع مي شود لذا ممكن نيست با متواليات اينرا جمع كنيم لذا 9 ماه طول مي كشد و بايد متواليات باشد يعني 15 مرتبه اين زن متوالياً به اين شير بدهد و اين هيچوقت نمي شود درست شود لذا در روايات باب 6  است ، 2 جور فرض كرده كه خوب است ، فرض اول اينست كه اين زن بچه را شير مي دهد از يك شوهر ، 15 مرتبه شير مي دهد و اين بچه محرمش مي شود حالا اين زن طلاق گرفت يا شوهرش مرد و رفت شوهر ديگري كرد واز آن شوهر بچه پيدا كرد حالا بچه ديگر را اين شير   مي دهد ، خُب هم آن بچه حلال است ، هم اين بچه اما خواهران و برادران از شوهر اول و دوم حلالند يا نه ؟ نه . چرا نه ؟ براي اينكه فحلين است براي اينكه آن بچه اول از شير يك مرد است ، شيري كه از مردي بود را خورده آن بچه دوم شير از اين زن خورده اما از يك شوهر ديگر لذا گفتند كه اين 2 تا بچه كه اين زن شير داده ، به اين مادر محرمند اما خواهران و برادران كه بچه هاي اين زنند به اين 2 نفر محرم نيستند چرا محرم نيستند براي اينكه شير از يك مادر بوده اما از 2 شوهر بوده 15 مرتبه به آن بچه شير داده از آن شوهر و 15 مرتبه به بچه ديگر شير داده از شوهر ديگر حتي اينها در حاليكه خواهر و برادر هم هستند اما مي توانند يكديگر را بگيرند . چرا ؟ براي اينكه پدر رضاعي او غير از پدر رضاعي اين است هم مي توانند همديگر را (براي ازدواج) بگيرند و هم خواهران و برادرانشان به اين محرم نيستند و خواهران و برادران مادر اصلي يعني بچه هاي اصلي آن مادر رضاعي به اينها محرم نيستند خيلي خوب در مي آيد ، اين يك صورت .

        يك صورت ديگر اينطور فرض كنيد كه اين زن از شوهرش بچه را شير داده و بچه محرم شده هم به خودش هم به بچه هاي اين زن مادر اصلي اين بچه شير داده به آن برادر و خواهر اصلي اين بچه رضاعي را آنهم 15 روز ، يك ماه ، دو ماه آن بچه ها را شير داده است ، خُب حالا آيا آن بچه ها كه آن زن شير داده با اين بچه ها كه اين زن شير داده آيا به هم محرمند يا نه ؟ نه در حاليكه اين بچه رضاعي ديگر محرمشان است اما برادران اصلي اش و خواهران اصلي اش به خواهران رضاعي و به برادران رضاعي محرمند يا نه ؟ نه . چرا در حاليكه شير حسابي هم به او داده چرا نه ؟ براي اينكه آن پدر اصلي اين رضاعي غير از پدر رضاعي اش است وقتي اينطور شد پس برادران و خواهران رضاعي با برادران و خواهران اصلي محرم نيستند و مي توانند يكديگر را هم بگيرند . اينهم فرعي كه به قول ايشان ( يكي از حضار در جلسه ) خيلي ربط به بحث پيدا نمي كند و آن فرع اول هم همينطور است كه خيلي ربط به بحث پيدا نمي كند بنا براين يا بايد اين شرط را اصلاً بزنيم و بگوئيم آقا اينكه مي گوئيد بايد اين زن از يك شوهر باشد نه از 2 شوهر هيچ كجا فرض ندارد وقتي هيچ كجا فرض نداشت پس مساُله سالبه به انتفاع موضوع است از همين جهت هم مي بينيم كه شرط مستقل قرار ندادند ولو اينكه بعضي ها در ضمن شرط اينرا شرط كردند اما شرط مستقل قرار داده باشند مثل همان متوالياتي كه ديروز خوانديم و شرط مستقل قرار داده بودند و ان قلت ، قلت رويش كرده بودند ، اصلاً بعضي ها اسم اينكه از يك شوهر بايد باشد نه از 2 شوهر اصلاًمسأله را ذكر نكردند براي اينكه جايي نمي توانيم فرض كنيم كه يك زن از 2 شوهر آن شير مقدر را بتواند بدهد معمول نيست مثلاً فرض كنيد زني به يك بچه شير داد خُب 15 بار شير داد مي شود محرم، حالا اگر كمتر از 15 بار شير داد و شوهرش او را طلاق داد و اين رفت و شوهر كرد و از آن شوهر شير پيدا كرد ،آيا مي تواند اين 7 بار را 15 بار كند و اين بچه را محرم بكند ؟ نه . نه از باب اينكه شير مال 2 شوهر است ، از باب اينكه اصلاً متواليات بايد اين 15 بار باشند وقتي كه 7 بار شد ، اصلاً بطور كلي از بين رفت در فاصله غذا داد ، شير ديگر داد و فاصله خيلي طول كشيد و بنا به فرضهاي آقايان 3-2 سال يا اقلاً 3-2 ماه طول كشيده تا شير شوهر دوم پيدا شود و يك جا بتوانيد فرض كنيد كه شير شوهر دوم و شير شوهر اول متصل باشند و آن شرايط شير دادن را داشته باشد ، هيچ كجا نمي توان پيدا كرد . و بيش از چند ماه طول مي كشد براي اينكه به بچه از شوهر اول شير مي دهد و فرض كنيد طلاق داده باشد در حاليكه طلاق رجعي از همان شوهر اول است، حسابي با دست تكان دادن درستش مي كنيم ، برود تا 3 ماه و 10 روزش تمام شود ، حالا بگوئيد در آن 3 ماه و 8 روز آن 2 روزه به يك بچه شير داد ، خيلي خوب حالا مي خواهد شوهر كند بعد از 3 ماه و 10 روز ، حالا كه شوهر كند 9 ماه بايد طول بكشد تا بشود شير دوم ، لذا آن شير اول با آن شير دوم اقلاً يكسال طول مي كشد .

        مي گويم عده ندارد يا عده دارد ، شير همان روزهاي آخر عده بوده و 7 مرتبه شير داد ، حالا كه 7 مرتبه شير داد ، عده اش تمام شد خُب حالا         مي خواهد شوهر كند تا 15 مرتبه شود ، بايد شوهر كند تا آبستن شود ، بايد 9 ماه طول بكشد تا شيرده شود ، وقتي بچه آن شوهر دوم بدنيا آمد ، آنوقت براي شوهر دوم شير پيدا مي شود ، اين 8 بار از آن (شوهر) بدهد تا 15 بار شود آنوقت اختلاف كنيد و بگوئيد آيا اين حرام شد يا نه ؟ حلال شد يا نه ؟ مي گوئيم خُب اقلاً يكسال طول كشيد ، 9 ماه طول كشيد يا 6 ماه طول كشيد، الاّ حضرت مريم باشد ، فوراً از او طلاق بگيرد ، فوراًهم با این شوهر بكند و فوراً هم بچه دار شود اين بچه را هم گرسنگي يك شبانه روزي بدهند تا او شيرده شود ، آنوقت بشود از 2 شوهر .

        بنابراين نمي شود جايي پيدا كرد مگر همين فروضي كه هست كه 2 فرض است باز آنهم خيلي ربط به بحث ما پيدا نمي كند اما اگر بخواهيم درستش كنيم بايد بگوئيم كه اين شير به يك بچه داد (بصورت) تمام و كمال كه محرم شد ثم شوهر كرد . حالا يا شوهر اولش مرد يا اينكه طلاق (گرفت) بالاخره شوهر كرد و از شوهر دومش بچه پيدا كرد و يك بچه ديگر را شير كامل داد آيا اين دو تا بچه به هم محرمند يا نه ؟ نه هر دو به مادر رضاعيشان محرمند اما به هم محرمند يا نه ؟ نه . چرا ؟ براي اينكه مردها دو تا بودند ، فحل 2 تا بوده ولو اينكه مادر يكي بوده اما فحل 2 تا بوده يا آن مثالي كه خيلي بدرد مي خوره و بعداً درباره اش صحبت مي كنيم همين است كه اين برادران اصلي اين بچه رضاعي به برادران رضاعي آيا محرمند يا نه ؟ نه . چرا نه؟ براي اينكه 2 تا شير بوده ، حالا اينجا 2 تا مادر هم بوده 2 تا مادر بوده ،2 تا شير بوده ، عمده فحلين است 2 تا شوهر بوده پس محرم نيستند پس مي توانند با هم ازدواج كنند يعني برادران رضاعي با برادران اصلي با خواهران اصلي اينها مي توانند با هم ازدواج كنند .

        اين خلاصه حرف است ، حالا اينها تمسك كردند به اين روايات باب 6 ، اما آنكه آنها مي گويند دلالت ندارد ، آنكه ما مي گوئيم دلالت روايات خوب است اما خيلي مربوط به بحث نمي شود ، گفتم اصلاً اگر اين شرط 12 را بيندازيم ظاهراً خوب باشد .

        روايات را ،2 تايش را تا وقت داريم بخوانيم و مابقي را خودتان مطالعه كنيد .

        روايت اولش خوب است مفصل است خودتان مطالعه كنيد .

        روايت 2 از باب 6 جلد 14 وسايل كتاب رضاع :

        و بالاسناد عن هشام ابن سالم عن عمار ساواتي _روايت لااقل موثقه است_                

    قال : سألت ابا عبدالله (ع) عن غلام رضع من امرئه ايحل له عن يتزوج اختها لابيها من الرضاع فقال لا فقد رضعا جميعاً من لبن فحل واحد من امرئه واحده آيا بچه هاي اصلي اين زن با بچه هاي رضاعي اين زن مي توانند ازدواج كنند يا نه ؟ گفت نه براي اينكه اين زن كه اينها را شير داده از يك شوهر شير داده، فقال لا بأس بذلك انّ اختها التي لم ترضعه كان فحلها غير فحل التي ارضعت الغلام فختلف الفحلين فلا بأس يعني اما اگر برادران و خواهران اصلي اين بچه رضاعي بخواهند با خواهران و برادران رضاعي اين بچه ازدواج بكنند اين طوري نيست چرا ؟ براي اينكه آن برادران و خواهران اصلي از يك زن شير خورده كه آن زن شوهري داشته و آن شير مال آن شوهر بوده و خواهران و برادران اين بچه رضاعي هم شير خوردند از زني كه آن زن شوهرش غير از آن شوهر بوده پس برادران و خواهران اصلي اين بچه رضاعي محرم به خواهران و برادران رضاعي اين بچه رضاعي نيستند ، خودش نمي تواند آن بچه ها را بگيرد چنانچه خودش نمي تواند آن بچه هاي زن كه مادر اصليش است را بگيرد ، براي اينكه مادرش است ، اينهم براي اينكه مادرش است ، خواهرش است اما آن بچه هايي كه محرم به اين بچه رضاعي هستند بالاصاله يعني از يك مادرند از يك پدرند آنها با اين بچه هايي كه برادر و خواهر اين رضاعي هستند به اين محرمند اما به آنها محرم نيستند يعني اصليها با رضاعيها با هم محرم نيستند چرا محرم نيستند ؟ امام (ع) مي فرمايند براي اينكه 2 تا شير بوده ، حرف ديگر هم هست كه اصلاً اينجا مادران هم با هم تفاوت دارند ولي امام (ع) اينكه مادران با هم تفاوت دارند را نگفتند ، رفتند روي اين (مطلب) كه شوهران با هم تفاوت دارند در حاليكه مادران هم با هم تفاوت دارند ، آن مادر رضاعي غير از مادر اصلي است اما امام (ع) اينرا نگفتند رفتند روي اينكه 2 تا پدر رضاعي با پدر اصلي ، اينها 2 تايند و اگر بخواهيم محرم بكنيم بايد اينطور شود اين بچه رضاعي با برادران و خواهران رضاعيشان ، با هم محرمند ، چرا محرمند براي اينكه هر دوتايشان از يك زن ، كه آن زن از شوهرش كه اسمش را فحل مي گذارند شير خوردند روايت خيلي خوب است ، اصل بحث مسلم است و حرفي هم نداريم اما خيلي مربوط به بحث ما نيست براي اينكه اينجا اصلاً پدر و مادر اين با پدر و مادر آن با هم متفاوت هستند و اين بچه هايي كه مادر اصلي بچه رضاعي شير داده، هيچ ربطي به اين طرف ندارند و آنطرف هم كه مادر رضاعي باشد با پدر رضاعي ، هيچ ربطي به آنطرف ندارد لذا هيچ كدام تفاوتي ندارند . حالا روايات را بخوانيم ، جايي پيدا مي كنيم كه اينطور مي شود كه خوب است و اينكه يك زن بچه را از يك شوهري شير داد و محرم شد ، سپس شوهر كرد ، طلاق گرفت يا شوهرش مرد ، سپس 3-2 سال ديگر به يك مرد ديگري شوهر كرد ، از آن مرد هم شير پيدا كرد و يك بچه را شير داد خُب اين دو بچه هر دو به اين زن محرمند اما اين دو بچه آيا به بچه هاي اول و دومش محرمند يا نه ؟ نه . اما به زن محرمند ، آنوقت آيا اين دو به هم محرمند يا نه؟ گفتيم نه . 2 بچه به هم محرم نيستند و اگر اين دختر باشد و آن پسر ، مي توانند همديگر را بگيرند . خُب چون بحث مشكل است ، اگر بخواهيد فردا روايات را بخوانيم ، وگرنه روايت ها را مطالعه كنيد ، آنچه در روايات است اين 2 صورت است كه من گفتم اما آنكه فقها گفتند را نمي شود درست كرد. اگر كسي بتواند درست كند خوب است .

    وصلي الله علي محمد و آل محمد

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365