جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    عنوان درس: درباره حضرت زهرا
    موضوع درس:
    شماره درس: 433
    تاريخ درس: ۱۳۸۹/۲/۲۲

    متن درس:

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدﺓ من لسانی یفقهوا قولی.

     

    به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یک مقداری البته قطره از دریا درباره حضرت زهرا صحبت کنم امیدوارم هم رنگ اخلاقی داشته باشد و متناسب با روز چهارشنبه اخلاق ما باشد هم به اندازه وسعمان یک قطره ای از دریای فضیلت زهرا را صحبت کرده باشیم و حضرت زهرا یک نظر لطفی به جلسه عنایت کنند و انشاء الله با لطف حضرت زهرا از جلسه بیرون رویم.

    این سوره کوثر کوچک‌ترین سوره‌هاست در قرآن اما پرمغزترین سوره‌هاست در قرآن، مثل خود حضرت زهرا سلام الله علیها که به حسب ظاهر یک نفر از اهل بیت علیهم السلام اما مثل این که کل اهل بیت علیهم السلام است و این کوثر را (انا اعطیناک الکوثر) را ائمه طاهرین فرموده‌اند یعنی حضرت زهرا، ولو این که کوثر به معنای کثیر الخیر است و سنی‌ها مثلا یا بعضی از شیعه معنا می‌کنند این که یا رسول الله خدا اسلام را به تو داد تعیین مصداق می‌کنند ولی اهل بیت علیهم السلام فرموده‌اند که نه، کوثر یعنی زهرا، و حتی از بعضی از روایات فهمیده می‌شود مصداق نگیرید، آن کوثر را کلی نگیرید و مصداق را زهرا قرار بدهید بلکه کلی منحصر به فرد، یا این که کنایه چون زهرا کثیر الخیر است به جای این که انا اعطیناک فاطمه گفته انا اعطیناک الکوثر و خوب هم هست ما این طور دقت‌ها را به آن اهمیت بدهیم برای این که هر چه درباره حضرت زهرا بگوییم قطره از دریاست.

    همین جا یک چیزی یادم آمد چند وقت قبل یک جزوه از قم برای من فرستاده بودند به نام خارج علم کلام خب حالا تا این جا خوب است یا بد است؟ من نمی‌دانم، آن وقت این آقا بی‌سواد یک مشت جوان‌های بی سواد یکی سؤال کرده بود حضرت زهرا معصومه است یا نه؟ گفته بود نه، دلیل عقلی به ما نمی‌گوید حضرت زهرا معصومه است وقتی انسان از اول یک مبانی تشیع را در ذهن خودش هضم نکرد دیگر کارها به همین جا می‌رسد گاهی زهرا علم به ما کان دارد یا نه؟ نه، چرا؟ برای این که عقل به ما نمی‌گوید، روایات به ما نمی‌گوید، همین طور، من تقاضا دارم از شما این اسرار شیعه را هضمش بکنید یعنی مثل موم در عقل شما در دست شما، شیعه یک اسراری دارد دیگر در مقابل سنی، امتیاز شیعه هم به همین اسرارش است و الا امتیاز شیعه که به نماز و روزه‌اش نیست خب آنها هم نماز و روزه دارند روی فتاوای خودشان آنها هم حج دارند روی فتاوای خودشان، حجشان هم صحیح است، حجشان را که نمی‌توانیم بگوییم باطل است حجشان، همه احکامشان و روایت هم نه راجع به سنی‌ها لکل قوم نکاح می‌گوید خب ارمنی‌ هم زن و شوهر باشند بچه آنها که ولد الزنا نیست بچه آنها حلال زاده است لذا ما یک اسراری داریم که آن اسرار فرق می‌گذارد بین ما و سنی را، و این را ما این اسرار باید در عقلمان بلکه یک مقدار بالاتر در دلمان این هضم شده باشد رسوخی باشد برسد آن جا که علم حضوری باشد برسد به آن جا که از راه مجاهدت‌ها (و اعبد ربک حتی یأتیک الیقین) برای ما یقینی باشد مخصوصاً برای ما طلبه‌ها این اسرار شیعه را باید خیلی به آن اهمیت بدهیم از همه شما تقاضا دارم این اسرار شیعه که یکی از آنها فاطمه است با آن صفاتی که دارد به آن خیلی اهمیت بدهید.

    حالا یکی از اسرار شیعه همین است که این کوثر در قرآن نه آن کوثر کلی باشد و مصداقش زهرا باشد بلکه کوثر یک جزئی است و مرادش زهرا سلام الله علیهاست به جای انا اعطیناک فاطمه گفته انا اعطیناک الکوثر.

    خب حالا این کوثر آن کسانی که اسرار شیعه را هضم کرده‌اند آن کسانی که راستی یک شیعه واقعی هستند این‌ها این را می‌گویند می‌گویند این کوثر در قوس نزولی تجلی بوده از خدا تجلی ذاتی با همه اسماء و صفات یعنی مثل خدا فرقش این که آن یک وجود حقه حقیقیه است تجلی آن وجود حقه حقیقیه زهراست، این نه وحدت است نه اتحاد است بلکه برای خودش یک چیزی است مثال عوامانه‌اش این است شما در مقابل آیینه می‌ایستید عکس شما در آیینه است حالا شما داخل در آیینه هستید؟ نه، شما با آیینه متحد هستی؟ نه، پس این یک چیزی است غیر شما اما خود شما لذا اگر گوشه چشم شما یک قی باشد نشان می‌دهد اگر هم زیبا باشید نشان می‌دهد اگر هم بد گل باشید نشان می‌دهد به این می‌گویند تجلی و بزرگان می‌گویند خدا تجلی کرد در ازل آن هم نه در یک زمان خاصی مثلاً یک میلیون سال قبل از آدم، یک میلیارد سال قبل از عالم خلقت، نه، در ازل، نمی‌شود هم تجلی نباشد برای این که اگر خورشید باشد باید نورش باشد باید سایه‌اش باشد لذا در ازل خدا تجلی کرد با همه اسماء و صفات حتی اسماء و صفات مستأثره آن اسماء و صفاتی که مخفی پیش انبیاست و ظاهر است پیش اهل بیت، زهرا پیدا شد این قوس صعودی، این قوس صعودی قوس نزولی شد به قول زیارت جامعه می‌فرماید که (فجعلکم بعرشه محدقین حتی من الله علینا فجعلکم فی بیوت اذن الله ان ترفع) قوس نزولی شد زهرا.

    زهرا کیست؟ اگر هیچ چیز درباره‌اش نداشته باشیم جز این که زهرا مثل پیامبر اکرم از طرف خدا جبرئیل وحی به او شد در آن دو سه ماه یک کتاب نظیر قرآن نازل شد، مصحف فاطمه، ائمه طاهرین به این مصحف خیلی می‌نازیدند ناز هم دارد این مصحف فاطمه چیست؟ هیچ کس نمی‌داند الا آن کسی که الان کتاب دستش است یعنی آقا امام زمان برای این که قرآن می‌فرماید که (ولا رطب ولایابس الا فی کتاب مبین) هر چه هست توی قرآن هست، نمی‌شود که یک چیزی در قرآن نباشد تجلی حق تعالی است لذا از نظر همه چیز مثل خداست.

    اما حالا بعد از پیامبر اکرم برای تسلی زهرا در عرض این دو سه ماه خدا به واسطه جبرئیل می‌آمد پیش حضرت زهرا مثل پیامبر که وحی می‌کرد به این وحی می‌کرد امیرالمؤمنین هم کاتب وحی بود همین طور که قرآن کاتب وحیش امیرالمؤمنین بود در مکه کاتب وحی فقط ایشان بود کسی را نداشت در مدینه که آمد یک لجنه درست کرد 16 نفر و رئیس آنها امیرالمؤمنین بود دیگر یعنی به معنا این که پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین می‌گفتند امیرالمؤمنین به آن 15 نفر می‌گفتند می‌نوشتند، لذا این مسلم پیش شیعه است که خدا به واسطه جبرئیل نازل می‌شد بر حضرت زهرا با آن تشریفات برای حضرت زهرا وحی می‌آورد آن وحی را می‌نوشت امیرالمؤمنین کاتب وحی، شوهرشان امام اول امیرالمؤمنین این شد یک کتاب و این کتاب را احدی دیگر ندید و پیش امیرالمؤمنین بود بعد همین طور سینه به سینه اما در روایات دارد زمان ظهور این کتاب ظاهر می‌شود مثل این که از روایات فهمیده می‌شود قانون اساسی در زمان امام زمان و بعدش تا روز قیامت مصحف فاطمه، لذا آقا امام زمان می‌فرماید که فاطمه علیها السلام لی اسوه یا حتی دارد لی حجه، در زمان ظهور فاطمه همه کاره است من این را ندیدم از بزرگان خیلی بالا هم نشنیده‌ام اما باید چنین باشد یک بزرگی می‌گفت که دعاها در حرم‌های مطهر اگر بخواهد مستجاب باشد باید به اذن زهرا باشد، حالا به اذن امام زمان آن هست آن واسطه فیض عالم است لذا یک اهل دلی می‌گفت که نامه‌های فراوانی خدمت آقا امام زمان بود می‌دیدم هی امضا می‌کنند بعضی را رد می‌کنند بعضی از نامه‌ها را هم علاوه بر این که می‌گذارند روی چشم‌های مبارک دو تا بوسه هم روی آن می‌کنند بعد آقا امام زمان فرمودند که این نامه‌هایی است که از ائمه طاهرین برایم می‌آید دعایی شده در حرم مطهرشان باید من امضا کنم تا مستجاب بشود نامه را می‌فرستند پیش من، گفتم آقا این نامه‌ای که روی چشم‌هایتان می‌گذارید؟ گفت این مال عمویم ابا الفضل است و به یاد شهادت و دو دست قطع شده‌‌اش نامه را امضا می‌کنم بوسه‌ای که روی آن می‌کنم برای محبت به آقا حضرت اباالفضل است، این روایت را دیده‌ایم مسلم هم هست که از اسرار شیعه همین واسطه فیض عالم (و جعلنا هم ائمه یهدون بامرنا) حالا در زمان ما واسطه فیض است دعاها اگر بخواهد مستجاب بشود باید برود پیش ایشان ایشان امضا بکند اما راجع به حضرت زهرا من ندیده‌ام از این حرف‌ها باید همین جورها باشد که ان فاطمه لی اسوه یک معنایش همین باشد.

    بالاخره در آن قوس نزولی حضرت زهرا این است بگویید واسطه فیض عالم، بالاتر از این بگویید اسوه بالاتر از این پس چیست؟ مصحف فاطمه قانون اساسی در زمان ظهور، و الان احدی نه می‌تواند ادعا کند نه ادعا کرده هیچ کس نمی‌تواند بگوید این مصحف فاطمه چیست؟ چه در آن است؟ برای این که هر چه بخواهیم در قرآن هست نمی‌شود که یک چیز بگوییم که ای کاش این چیز در قرآن نبود، نه، هر چه بخواهیم هر حکمی بخواهیم در قرآن هست (الا لتبین للناس ما نزل الیهم) این نیست این را نگذاشتند در میان مردم باشد و مخفی است و وقتی ظاهر شد خب دیگر قرآن علمش به انتها می‌رسد بشر علمش به انتها می‌رسد آن وقت ظاهراً دیگر همین جور می‌شود که قرآن پشتوانه اسلام و ظهور، قانون اساسی مصحف فاطمه، این هم قطره‌ای از دریای وجود زهرا و فیض وجود زهرا در این 10، 18 سال که اسمش را می‌گذاریم قوس نزولی.

    دو دفعه قوس صعودی باید باشد یعنی قیامت یعنی دیگر این عالم مطوی، یک عالم دیگر جلو آمدن به نام قیامت بنام معاد جسمانی همه همه از زمان حضرت آدم تا بعد از ظهور که میلیاردها سال طول می‌کشد مقام ظهور، رجعت می‌آید جلو هر کدام این‌ها بیش از 1000 سال سلطنت می‌کنند خب این بارز می‌شود بروز این قیامت کوثرش زهراست لوای حمدش امیرالمؤمنین آنها را که باید عقب بزنند عقب می‌زنند شیعه را زیر این لوای حمد قرار می‌دهند (و امتازوا الیوم ایها المجرمون).

    می‌گفت مرحوم حاج آقا آخوند یکی از منبری‌های خوب بوده در زمان آشیخ عباس قمی این دو تا با هم هم مباحثه هم بودند هم اهل دل بودند هم هم مباحثه گفت مرحوم محدث قمی توی مسجد گوهرشاد منبر بود یک دفعه از آن دور معلوم می‌شود چشم‌هایش خوب می‌دیده دید که مرحوم حاج آخوند از ایوان از حرم مطهر آمد بیرون داد زد گفت حاج آخوند بیا جلو که دیگر نوبت توست نه نوبت من، از منبر آمد پایین و ایشان را منبر کرد ایشان رفت توی قیامت و بالاخره آن حالش و آن آیه (وامتازوالیوم ایها المجرمون) غش‌ها شد غشوها از جلسه بیرون کردند، بالاخره این وامتاوزا الیوم ایها المجرمون شیعه زیر لوای حمد این علم یک طرفش الحمدلله رب‌العالمین برای شیعه یک طرفش هم اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله و اشهد ان علیا و لی الله، شیعه زیر این لوای حمد ند، حالا زهرا چه می‌کند در آن قوس صعودی؟ آب به این‌ها می‌دهد به دست امیرالمؤمنین یک جرعه این آب یک انسان کامل درست می‌کند یک انسان بهشتی یک انسانی که (نزعنا ما فی صدورهم من غل)، این نزعنا ما فی صدورهم من غل به واسطه جرعه از آب حقیقت زهرا، اگر صفت رذیله دارد همه صفات رذیله‌اش را می‌کند درخت رذالت را باید کند توی دنیا خوب نکنده آن جا آن آب می‌کند و نزعنا ما فی صدورهم من غل اخوانا، اگر جاهل است عالم می‌شود اگر ظالم است عادل می‌شود اگر صفت رذیله دارد می‌رود، به جای آن درخت فضیلت شجره طیبه زهرا، شجره طیبه قرآن در عمق جان او غرس می‌شود و بالاخره با آب کوثر زهرا بهشتی درست می‌کند والا اگر آن آب کوثر نباشد این لیاقت بهشت رفتن را ندارد باید امیرالمؤمنین باشد جلو، شیعه به دنبال برود بهشتی که این بتواند در آن بهشت زندگی بکند و این باید انسان کامل باشد انسان کامل در دنیایش به یک کمالی رسیده به لیاقت این که آب کوثر بخورد به لیاقت این که از امت پیامبر اکرم و از ولایت ولی امیرالمؤمنین برخوردار باشد با آن آب کوثر انا اعطیناک الکوثر یک انسان کامل بشود بهشت برود، آن قوس صعودی زهراست آن قوس نزولی زهراست، آن هم قوس صعودی بعد نزولی ولی زهراست.

    خب حالا همه این‌ها از اسرار شیعه و اگر شیعه این اسرار را نداشته باشد شیعه است اما شیعه واقعی که نیست شیعه واقعی راستی این که اسرار باید در عمق جان او رسوخ کرده باشد.

    امیدواریم که زهرا یک نظر لطفی کند ما امام شناس باشیم و نیستیم هم معمولاً، عوام مردم که امام شناس نیستند اما خب حالا بالاخره تابع امیرالمؤمنین هستند این هم یک افتخار برای ایران است که در مأذنه‌ها اشهد ان علیا ولی الله داریم در میان مردم هم مردم تا سر حد عشق زهرا را دوست دارند امیرالمؤمنین را دوست دارند از نظر شعار هم الحمدلله این شعارها خیلی خوب است تعطیلی سوم جمادی‌الثانی به عنوان وفات زهرا به عنوان شهادت زهرا، این‌ها خیلی خوب است خیلی امتیاز است خیلی ثواب دارد اما این یک قطره از دریای اسراری است که شیعه باید بداند آن هم مخصوصاً ما طلبه‌ها و متأسفانه امام شناس نیستیم متأسفانه کار نکرده‌ایم متأسفانه در اسرار شیعه کار نشده متأسفانه این قدر بی‌سوادیم که کار می‌رسد به این جا خارج کلام می‌گوید از او سؤال می‌کنند حضرت زهرا معصوم است یا نه؟ می‌گوید نه، می‌ترسد بگوید نه می‌گوید عقل دلالت ندارد، ما باید همان وقتی که این سؤال می‌کند زهرا معصوم است یا نه؟ یک چیزی که هم عصمت اثبات بکند هم فضیلت اثبات بکند هم در فراخور زهرا باشد برای آن دانشجو بگوییم.

    من تقاضا دارم از همه شما راجع به اهل بیت خیلی کار بکنید و خیلی کم کار شده این 30 سال، خیلی و این‌ها از ما گله دارند از ما طلبه‌ها مخصوصاً گله دارند دیگر، الحمدلله جمهوری اسلامی قرآن را آورد در میان مردم خیلی شکر دارد توی دانشگاه‌ها، خیلی شکر دارد، توی دبیرستان‌ها حفظ قرآن یک چیز مشهور در میان مردم شد البته یک در صد هم تا حال نشده است اما خیلی خوب است این یک درصد نبود که جمهوری اسلامی یک درصد را آورد دیگر باید این یک درصد صد در صد شود حداقل 50 درصد بشود خیلی خوب است اما یک چیزی که باید روی این حرف بزنیم این است این حافظ قرآن است اما قرآن را می‌تواند ترجمه کند یا نه؟ نه قرآن را می‌تواند تفسیر کند یا نه؟ نه این در حالی که حافظ قرآن است باید برداشت از قرآن داشته باشد، باید این (قدجائکم من الله نور و کتاب مبین) را این هضم کرده باشد، قرآن رفته توی دانشگاه‌ها یک درصد الحمدلله سر و کار با قرآن دارند الحمدلله حافظ قرآن هستند الحمدلله با هم مباحثه قرآن می‌کنند البته عرض کردم یک در صد است باید صد در صد باشد اما همین یک در صد آیا می‌تواند تفسیر قرآن بکند؟ نه، حالا بتواند آیا برداشت از قرآن دارد یا نه؟ نه و آن که از ما می‌خواهند مخصوصاً از ما طلبه‌ها برداشت از قرآن است و به شما هم بگویم اگر بخواهیم این برداشت هم درست می‌شود، یک دفعه به شما می‌گفتم ما از این چیزها زیاد دیده‌ایم اما بعضی چون خیلی مبرز است توی ذهن ما مانده این کربلایی کاظم خدا رحمتش کند حافظ قرآن بود اما راستی برداشت از قرآن داشت خیلی بالا، و راستی نور قرآن را هم می‌دید ماها تجربه کردیم چندین جا این را امتحانش کردیم، هم در مجالس بزرگان هم در مجالس خودمانی‌ها دو تا واو می‌نوشتیم یک واو (و الذین کفروا یا والذین آمنوا)، واو قرآن یکی هم واو الفباء در مقابلش دست می‌گذاشت روی آن واوی که از قرآن گرفته‌ایم می‌گفت این واو مال قرآن است. می‌گفتیم از کجا می‌گویی؟ درست هم بود دیگر.

    می‌گفت قرآن نور دارد آن واو می‌درخشد می‌فهمم واو قرآن است آن واو نمی‌درخشد می‌فهمم واو الفباست.

    ما طلبه‌ها باید چینن باشیم نباشیم نقص است، نباشیم گیر است، نباشیم می‌رسد به آن جا یک وقت یک سؤال‌ها از ما می‌کنند مخصوصاً حالا هم که زمان زمان شبهه است می‌آییم سرمه چشمش کنیم کورش می‌کنیم.

    خدایا این حرف‌ها حرفه‌ای خوبی است حرفهای لازمی است.

    خدایا این حرف‌ها اسرار شیعه است خدایا توفیق کار کردن در این اسرار شیعه تا این که نور حضرت زهرا جلوه گر در زندگی ما باشد خدایا به همه ما عنایت بفرما.

                                                                                                                                   و صلی الله علی محمد و آل محمد

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365