جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: بررسي موارد نسخ در آیات قرآن
    موضوع درس:
    شماره درس: 235
    تاريخ درس: ۱۳۸۳/۵/۱۱

    متن درس:

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی.

    بحث امروز ما اصل مطلب خیلی حرف ندارد.از همین جهت هم مثل مرحوم آقای خویی خیلی ساده از بحث گذشته اند و حرفی هم در بین نیست اما مسئله چون که فوق العاده مسئله مهمی است ما یک قدری مسئله را کش دادیم بیشتر بازش کردیم و آن مسایلی که مترتب بر این مسئله است این مسائل خیلی فایده دارد.

    اصل بحث این است :گفته اند که:آیه 14 از سوره 45 سوره جاثیه گفته اند این نسخ شده«قل للذین آمنوا یغفروا للذین لا یرجون ایام الله»گفته اند غفران داشته باشید عفو وصفح داشته باشید راجع به کفار « قل للذین آمنوا یغفروا للذین لا یرجون ایام الله»این غفران یک قدری بالاتر از عفو هم است برای اینکه در آیه شریفه دیگر راجع به زن و شوهر می فرماید«و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا فان الله غفور رحیم»انسان باید عفو داشته باشد،یعنی بدی به او شده مصیبتی به او شده ظلمی به او کرده اند این «عفو» بکند یک قدری بالاتر اینکه اصلا به دل نگیرد و عفو بکند که این را می گویند«صفح»بهتر از این این که اگر آن بدی کرد خوبی بکند«احسن لمن اساء الیک»که این را می گویند «غفران»که اگر یک کسی بدی کرد به کسی،خوبی بکند این اصل مطلب.

    گفته اند همین جور که راجع به مسلمانها باید عفو داشته باشید،باید صفح داشته باشید،باید غفران داشته باشید راجع به کفار هم باید چنین باشید راجع به کافر هم باید عفو داشته باشید باید صفح داشته باشید باید غفران داشته باشید اگر آن بدی می کند شما خوبی بکنید.

    گفته اند این ایه نسخ شده به چه؟«فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم»[1] این ایاتی که راجع به مشرکین خیلی داغ صحبت کرده است و گفته اند«یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم»[2] آن آیه اول سوره توبه آیه5 «یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم» باز هم در سوره توبه ایه73 گفته اند آن می گوید غفران این می گوید واغلظ علیهم.

    معمولا جواب داده اند که خب این« فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم»با آن« یغفروا للذین لا یرجون ایام الله»اینها با هم منافات ندارد به این معنا که یکی عام است یکی خاص است آن« فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم»آنجاها که جنگی در کار نبود و این « فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم»آنجا که جنگی در کار باشد بالاخره مسئله را با این جور تمامش کرده اند.

    یک حرف دیگر هم هست و آن این است که اصلا این « قل للذین آمنوا یغفروا للذین لا یرجون ایام الله»« فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم»« یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم»اینها همه یک امر عقلی است ارشاد به ما یرشد الیه العقل است حتی راجع به مسلمانش هم همین است.

    کجا جای عفو است؟عقل ما باید بگوید ،عقلاء باید بگویند و الا یک آدم ظالم توی سر مردم بزن را ما عفو کنیم خب نباید توی سرش بزنیم باید این را زندانش کنند باید این را بازخواست از آن بکنند.بین زن و شوهر عفو خب خیلی خوب است بین دو تا رفیق که که به هم بدی کرده اند عفو کنند خب خیلی خوب است اما یک کسی حالا دارد با اسلام می جنگد این را عفو کن خوب معلوم است خیلی بد است.بین زن و شوهر اصلا صفح باید باشد«هن لباس لکم و انتم لباس لهن»[3]باید اصلا به دل نگیرد ،عیبها را بپوشاند خب خیلی خوب است و اما حالا بخواهد شهادت بدهد این زنا کرده زنا داده خب واجب است برود شهادت بدهد اینجا که نه عفو معنا دارد نه صفح معنا دارد بین دو تا رفیق اگر بدی کرد این خوبی بکند خیلی خوب است اما حالا یک کدام از رفیق تجاوز ناموسی کرده حالا آن بدی کرد تو خوبی کن معلوم است جا ندارد عفو صفح و غفران جا دارد و جایش را کی تعیین می کند؟عقل خود ما البته عقل دینی.عقل فطرت در چارچوب اسلام.بالاخره عقل تعیین می کند باید ببینیم کجا عقلا می گویند عفو بجاست کجا عقلا می گویند نه.کجا می گویند صفح بجاست کجا می گویند نه کجا می گویند غفران به جاست کجا می گویند نه منافات با تبری هم ندارد برای اینکه معنای تبری این است که من دشمن بدانم دشمنان مسلمانها را خب یک آدم مثلا کافری یک زن نصرانی این دشمن مسلمانها نیست چنانچه امام صادق (ع) به آن مرد که مادرش نصرانی بود گفتند خیلی به این خوبی کن این خوبی را چهار پنج برابر کرد .این مادر گفت که تو می بینم یک کارهای خوبی می کند این چه شده؟گفت امام صادق فرمودند این مسلمان شد.یا امیرالمومنین (ع)با آن یهودی می رفتند با یهودی همسفر شدند وقتی که سر دوراهی رسیدند آن یهودی یک مقدار رفت دید که امیرالمومنین دارد دنبالش می آید گفت که یا امیرالمومنین راه شما آن طرف است از این طرف آمدی گفت برای اینکه دستور اسلام است ما یک مقدار از رفیقمان مشایعت بکنیم .خب این غفران است این عفو است این صفح است این اخلاق اسلام است لذا ببینیم عقل ما کجا خب این تولی و تبری دو تا از فروع دین است این که بعضی ها گفته اند فروع دین 8 تا است نه 10 تا آن دو تا از اصول دین گرفته اند نه خیال کنید که آنها که گفته اند 8 تا یعنی 9 و 10 نه آنها می گویند  آن که اصلا دوستی علی را ندارد کافر است آنکه تولی و تبری ندارد اصلا این مسلمان نیست مسلمان واقعی این است که تولی داشته باشد تبری داشته باشد اما تولی و تبری.تولی یعنی دوست داشتند اهل بیت.امام صادق می فرماید نه کسی دشمن ما نیست اگر هم ما را می کشند دوست ما هستند و ما را می کشند مأمون عاشق امام رضا(ع)بود راستی عاشق بود اما امام رضا را کشت چرا؟وای به ریاست وای به حب مال حب جاه.مخصوصا حب جاه لذا امام صادق(ع)می فرمایند کسی دشمن ما نیست این که ما تولی می گوییم یعنی دوستان ما را باید دوست بدارید.دشمن شیعه را باید دشمن بدارید باید آن کسانی که می خواهند شیعه نباشند مثل آمریکا،مثل اسرائیل ،مثل اروپاباید با مردم اینها بجنگید.باید مردم اینها را دشمن بدارید اینها همه یک امر عقلی است در ان« جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم»آن هم یک امر عقلی است و آن این است که آقا اگر بتوانی توی سر منافق بزنی نابودش کن خب مسلم است الان اگر ما بتوانیم این منافقین در عراق را یک کاسه نابود کنیم خب واجب است بکنیم و این نزاعی بود بین حضرت امام و بعضی ها حتی خودمانی ها که در قضیه مرصاد چرا منافقینی را که محکوم به اعدام بودند چرا اینها را کشتید؟ خب حضرت امام می گفتند« جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم»اگر از اول کشته بودیم قضیه مرصاد جلو نیامده بود قضیه مرصاد را شما جلو آوردید که گفتید ماشات کن معلوم است که واغلظ علیهم یک امر عقلی است عقل ما می گوید واغلظ علیهم .لذا همه این آیات ارشاد است هیچ کدام تعبد نیست پیامبر اکرم 84 جنگ کردند اما همین پیامبر اکرم در رأفت و عاطفه و مهربانی وقتی که جایش بود آن خطبه کذایی را در حالیکه با 12 هزار لشکر مجهز وارد مکه شده بودند .کدام مکه؟همان که 13 سال کارشکنی کردند اما دیگر حالا مثل موش می لرزیدند توی مسجد الحرام پیامبر اکرم هم مسلط حسابی بر سر اینها اول360 بت را شکست «واغلظ علیهم»بعد آمدند- خدا قسمت همه بکند-همین در خانه کعبه حلقه اش را گرفتند آن خطبه کذایی را خواندند و آن خطبه اولش همان یک شعار بعد گفتند من با شما چه کنم؟همه گفتند هر کاری بکنی به جاست فرمودند آن که برادرم یوسف به برادرهایش گفت به شما می گویم «انتم الطلقاء»[4] «لا تثریب علیکم الیوم»[5] خب این جاهد الکفار و المنافقین اینها که مسلمان نبودند اینها خیلی هاشان مسلمان نبودند آن سرانشان که اصلا مسلمان نشدند اما حالا که پیامبر اکرم تسلط بر اینها پیدا کردند اصلا یکی شاهد همین خطبه پیامبر کار 23 ساله را کرد این قدر که آن کار کرد ظاهرا جنگها این قدر کار نکرد .آنجا که جای جنگ بود می گفت بروید جلوابوجهل را نابود کنید آنجا هم که جای عفو بود پیامبر اکرم ابوسفیان را عفو کردند و خانه اش را هم مأمن قرار دادند خب این هم عفو ،صفح ،غفران راجع به ابوسفیان در حالی که ابوسفیان نه آن،نه زنش،نه پسرش اینها که هیچ کدام مسلمان نبودند  مسلمان شدند ولی چونکه دیگر جای جنگ نبود جای واغلظ علیهم نبود جای رأفت پیامبر و اسلام بود فرمود«انتم الطلقاء»بنابراین ما اصلاً در میان این جور آیات تنافی نمی بینیم تا بگوییم آن آن را نسخ کرده  یا آن آن را نسخ کرده .الان هم حکم اسلام همین است « قل للذین آمنوا یغفروا للذین لا یرجون ایام الله»غفران برای کافر ،کدام کافر؟عقل ما می گوید مثل«ضیق فم الرکیة»تخصص است نه تخصیص است آن آیه «جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم»آن هم«ضیق فم الرکیة»است تخصص است نه تخصیص .کجا؟آنجا که بخواهد کافر بر سر شما هجوم آورد توطئه گر باشد خب معلوم است با توطئه گر باید جنگید مگر نتوانید ولی عقل ما می گوید با توطئه گر با کافر با امریکا با مثل اسرائیل باید جنگید اگر بتوانید نابود کنید باید نابود کنید.لذا پیامبر اکرم غلظتی که کردند با هیچ مشرکی نکردند 700 تا از این یهودی ها را یک دفعه سر بریدند ریختند ای کاش همه را نسلشان را نابود کرده بودند تا ما حالا چیزی به نام اسرائیل نداشتیم همین پیامبر اکرم در آن وقت خیلی هم مجهز نبود ولی وقتی که مجهز شد با 12 هزار لشکر گفت«لاتثریب علیکم الیوم انتم الطلقاء»وقتی پیامبر اکرم آمدند به همین یهودیها که خیلی هم بودند چهار پنج قوم در چهار پنج دهات خیلی بزرگ تمول اقتصاد حجاز-نه مدینه-روی اینها می گشت پیامبر اکرم اول با اینها گفتند بیایید با هم بسازیم شما زیر پرچم اسلام ما هم نگاهتان می داریم.اما وقتی که قضیه توطئه آمد جلو و خنجر را از پشت زدند و با کفار توطئه کردند ،دیگر همه شان را یا بیرون کرد یا کشت.خب آن وقت چه و آن وقت چه؟هر دو از نظر عقلی درست است و هیچ اشکالی ندارد عقل ما می گوید قطع نظر از عصمت پیامبر ،قطع نظر از اینکه خدا گفته است عقل ما می گویدپیامبر خیلی خوب کاری کردند هم اولش ،هم دومش،هم سومش ،هم چهارمش 13 سال در مکه نجنگیدند درست است در 10 سال 84 جنگ،یا جنگیدند ،یا دفاع کردند باز هم درست است.با یهودیها اول ساختند درست است بعد نساختند درست است 84 جنگ با مشرکین داشتند درست است و آن وقت هم که همین مشرکین با 84 جنگ تسلیم آن جوری شدند«انتم الطلقاء»درست است.ما مدعی هستیم که وقتی حضرت ولی عصر (عج)بیایند این انقلاب دفعی است در روایات داریم به یک شبانه روز آقا امام زمان مسلط بر دنیا می شود به 6 شبانه روز مستقر در دنیا می شود و ما مدعی هستیم امام زمان اصلا کسی را نمی کشد الا بوش و امثال اینها که خار سر راهند.و قضیه آصف بن برخیا است امام زمان به آن 313 نفر به یکی می گوید کاخ سیاه امریکا را بیاور مثل اینکه به آصف بن برخیا گفتند تخت بلقیس را بیاور که به یک چشم بر زدن کاخ سیاه امریکا با آن که توی کاخ است می آید.امریکا می شود تسلیم برای اینکه مردم امریکا آدمهای احمق هستند آدمهای معاند نیستند خب می بینید سر چشمه فضیلت آمد همچنین تا آخر.

    ما مدعی هستیم آقا امام زمان یک انقلاب تدریجی دارند که ما باید درست کنیم که حضرت امام(ره)فرمودند-بارک الله چه مردی که این  اصفهانی ها ظلم به حضرت امام کردند خیلی و اجرش را نداشتند و قدرش را نداشتند –قبل از این حرفها می فرمودند یک انقلاب باید بشود در ایران ،آن هم در ایران برای اینکه شیعه است و بدست شیعه باید باشد و این انقلاب باید صادر بشود مردم دنیا بشوند ظلم ستیز،بشوند عدالت خواه،جوانها بیایند روی کار داد بزنند سر ظالم آن وقت امام زمان می آید .لذا بارها حضرت امام می گفتند انقلاب ما مقدمه به ظهور است ما اصلا انقلاب کردیم برای ظهور و می گفتند انتظار فرج یعنی همین .لذا آقا امام زمان دو تا انقلاب دارد یک انقلاب تدریجی که قبل است و ما باید این انقلاب را به ثمر برسانیم یک انقلاب دفعی وقتی اقا آمدند با آن 313 نفرو خودشان.این عقیده ماست اما البته روایات خیلی مختلف است اینجا و روایات در هم برهم است خیلی اما آنکه عقل ما می گوید آنکه باید باشد آنکه قران به ما یاد می دهد نظیر آصف برخیا را می گوید خیلی این قصص قران راجع به ظهور است یعنی آورنده شده برای ظهور برای که ظهور را نزدیک بکند نزدیک به ذهن ما اینها مثل اینکه می گوید انقلاب دفعی.

    حالا علی کل حال یک مقدار باید بیش از اینها این سفره را باز کنیم خیلی بدرد می خورد و آن هم استفاده از قران ما چهار ،پنج تا قانون داریم قانون قرانی و این قانونها در قران است مورد تایید روایات است مورد فتوای همه فقها.

    اول:این که در مقابل توطئه گر در مقابل آنکه می خواهد ما را نابود کند باید بایستیم .آیه فراوان است « فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم»« یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم»مهمتر از این دو،این آیه محاربه در سوره مائده  آیه 33 «انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فساداً ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم و ارجلهم من خلاف او ینفوا من الارض»که این مفسد فی الارض را اولا اسمش را گذاشته محاربه با خدا و پیامبر.

    این مفسد فی الارض اقسامی دارد:

    یکی مفسد فی الارض از نظر فرهنگی که متاسفانه الان- دشمن همیشه چنین بوده-حالا دارد کار می کند به دست خود ما فرهنگ اسلام را عوض کنیم تا برسد به آنجا که مثل الان ترکیه همین جور است علاوه بر اینکه لائیک است زبانش هم آن زبان ترکی رفت کنار.الان در مدرسه ها زبان انگلیسی درس می دهند  و ایران را هم همین کار می خواستند بکنند الان هم زمزمه اش بلند است از همین جهت هم من به آقایان دکترها گفتم آقایان دکتر شما چه داعی دارید این خط خرچنگ و قورباغه این جوری خب فارسی بنویس ،خوش خط هم بنویس .دواها ما همه همه نود در صد دواها مال خود ماست اما اسمهایش هم انگلیسی است اروپایی است.الان روش ما،منش ما،فرهنگ ما الان همین فساد اخلاقی همین مانتو بازی همین بد اخلاقی از که گرفته شده؟این تغییر فرهنگ آن که این بکند این محارب اسلام است و این را حاکم شرع باید جزایش را بدهد جزایش هم این که اگر آدم کشی باشد یعنی نسل کشی خب باید او را بکشند اگر دزدی و حیف و میل باشد باید دست راست و چپش را ببرند اگر نه من من و توی مدرسه ها و حرف است باید تبعیدش بکنند خیلی داغ است آیه اما برای یک امر مهمی است.

    اقتصاد مملکت را به هم بریزنند مثل حالا حیف و میل کنند ناگهان 100 میلیارد تومان از مال مسلمانها و بالاخره اقتصاد ما را بکشانند اینجا که اول انقلاب این ریال سعودی ها آزادش بود 3 تومان ده هیجده ریال دولتی حالا شده قریب 300 تومان یکی هم نظامی آن که هجوم بیاورد بر مملکت اسلامی مفسد فی الارض.نه مفسد فی الارض یک قدری بیا پایین تر مفسد فی الارض است به این معنا که دارد جوانها را خراب می کند مواد مخدر بالاترین مفسد فی الارض است و حتما باید اینها را کشت این یک قانون است که اسلام می دهد دست ما یعنی قران-حالا کار به روایات نداشته باشید –اما هم مورد روایات است هم مورد فتوای فقها است که این مفسد فی الارض مشرک باشد یا کافر باشد یهودی باشد نصرانی باشدمخصوصا مثل بهایی ها که حالا نازشان را می کشند و یا مفسد فی الارض باشد در اقتصاد در فرهنگ و یا در نظامی بودن همه اینها را اسمش را می گذاریم مفسد فی الارض و مفسد فی الارض را عقل ما می گوید باید نابودش کرد باید سر دارش کرد پایش را هم برید دستش را هم برید مردم نگاه کنند دیگر کسی هوس مواد مخدر ،هوس این که فرهنگ اسلام را ضربه بزند هوس این بیت المال را حیف و میل کند نکند.

                                                              و صلی الله علی محمد و آل محمد



    [1] - سوره توبه آیه5

    [2] - سوره توبه آیه73

    [3] - سوره بقره آیه 187

    [4] - فروغ ابدیت،جعفر سبحانی،ج2،ص338

    [5] - سوره یوسف آیه92

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365