مسئله:غسل را به يکي از دو صورت زير ميتوان انجام داد:
اول: غسل ترتيبي و آن عبارت است از شستن سروگردن، بعد طرف راست بدن و بعد از آن طرف چپ بدن.
دوم: غسل ارتماسي و آن عبارت است از اينکه در يک لحظه آب، تمام بدن انسان را فرابگيرد. مثل اينکه در حوض يا استخر فرو رود.
مسئله: آبي که با آن غسل انجام ميشود بايد پاک و غير مضاف بوده و غصبي نيز نباشد.
مسئله: قبل از غسل لازم است موانعي که مانع رسيدن آب به بدن ميشود و همچنين نجاستي که احياناً در بدن موجود است، برطرف شود. و درغسل ارتماسي بايد تمام بدن پيش از غسل پاک باشد ولي در غسل ترتيبي، همين مقدار که پيش از غسل دادنِ هر قسمت از بدن، آن را پاک کند کافي است.
مسئله: با چند نيت ميشود يک غسل انجام داد. مثلاً چنانچه با نيت غسل جنابت و غسل حيض و غسل جمعه و غسل صبر و مانند اينها يک غسل انجام شود،کفايت مي کند.
مسئله: ترتيب در غسل لازم است ولي موالات لازم نيست و ميتواند سر و گردن را غسل دهد ولي طرف راست و چپ را چند ساعت بعد به جا آورد.
مسئله: همه غسلها چه واجب و چه مستحب و حتي غسلي که براي طهارت انجام ميشود، کفايت از وضو ميکند و ميشود با آنها نماز خواند، به جز غسل استحاضه متوسطه و کثيره که نياز به وضو هم دارد.
مسئله: اگر در وسط غسل چيزي که وضو را باطل مي کند ازغسل دهنده سر بزند، مثلاً بول کند، مي تواند غسل را تمام کند و ميتواند از سر بگيرد و در هر صورت غسل او صحيح است ولي اين غسل کفايت از وضو نمي کند.
مسئله: ترشحاتي که از بدن مرد و زن بيرون مي آيد، چنانچه علامات مني را نداشته باشد و يقين حاصل نشود که مني است، نياز به غسل ندارد.
مسئله: اگر کسي آب براي غسل ندارد و يا استعمال آب براي او ضرر دارد و يا وقت براي غسل ندارد، بايد تيمم بدل از غسل کند و با تيمم نماز بخواند.
مسئله: اگر کسي تيمم بدل از غسل کرد و نماز خواند و براي نماز بعد، هنوز عذر او براي غسل باقي بود، ديگر نبايد تيمم کند بلکه بايد وضو بگيرد و اگر براي وضو گرفتن عذر دارد، بايد تيمم بدل از وضو بکند.