اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی
صدری و یسرلی امری واحلل عقدﺓ من لسانی یفقهوا قولی.
این هفته غدیر از نظر درجه و مقام بالاترین هفتههاست، بیش از 10
آیه که هر کدامش از دنیا و آن چه در دنیاست ارزشش بیشتر است در این هفته غدیر نازل
شده است علاوه بر این که سوره هل اتی همهاش در این هفته غدیر نازل شده است آیه
مباهله آیه تطهیر آیه ولایت نازل شده است و عرض کردم این آیات برای شیعه خیلی
ارزنده است هر کدامش از دنیا و آن چه در دنیاست ارزندگی بیشتر است، از جمله روز
غدیر.
5 تا آیه روز غدیر نازل شده است و این آیات خیلی مهم است برای شیعه.
آیه اول آیه تبلیغ است که این آیه لااقل دو مرتبه هم نازل شده است
یکی در مکه نازل شده است که یک تهیویی پیدا بشود یکی هم در غدیر خم نازل شده است
که باید کار بشود (یا ایها الرسول بلغ ما انزل
الیک من ربک فان لم تفعل فما بلغت رسالته) که
آیه به خوبی استفاده میشود اسلام منهای ولایت چیزی نیست گردوی پوچ است ولایت است
که این گردو را مغزدار میکند.
در آیه بعدی که (الیوم اکملت
لکم دینکم) است آن میگوید دین منهای
ولایت ناقص است اما این آیه میگوید دین منهای ولایت هیچ، (فان لم تفعل فما بلغت رسالته) هیچ کار نکردی.
بالاخره آیه شریفه نازل شد پیامبر اکرم هم که میدانستند قبلاً،
منتظر بودند یک حال توقف، امر به توقف دادند آن رفتنیها برگشتند آن افراد که
نیامده بودند صبر کردند آمدند بالاخره لااقل بنا بر آن چه قدر متیقن بین سنی و
شیعه است 30 هزار نفر، البته حجه الوداع بوده و پیامبر اکرم فهماند که من مکه میروم
کار لازم دارم همه بیایند یک دعوت عمومی بوده فرموده است هم این حج حج آخر است لذا
همه آمدهاند از 110 هزار نفر نوشتهاند تا 30 هزار نفر، حالا بفرمایید 30 هزار
نفر، بالاخره این بیابان گرم بی آب و علف مملو از انسانها بود، پیامبر اکرم نماز
ظهر را خواندند منبر رفتند و (الست اولی بکم
من انفسکم قالوا بلی) و این جمله خیلی جمله
بالایی است بعد از آن که اقرار گرفتند به قالوا بلی با معجزه امیرالمؤمنین را سر
دست بلند کرد (من کنت مولاه فهذا علی مولاه) آن الست اولی بکم من انفسکم را اول گفتند که النبی اولی بکم من
انفسکم حالا همان را تطبیق کردند هر چه من دارم از نظر حکومت علی دارد و اول هم
فرمودند جبرئیل این جاست دستور به من داده از طرف خدا که من امیرالمؤمنین را منصوب
کنم به این الست اولی بکم من انفسکم که از نظر حکومت اسلامی هر چه من دارم دادم به
امیرالمؤمنین علی علیه السلام البته داشت، به حسب ظاهر، خب بعد از خطبه که خطبۀ
بالایی است انصافاً شماها میتوانید یک هفته راجع به این خطبه صحبت بکنید، آیه
شریفه آمد (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت
علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا)، آن یا ایها
الرسول بلغ با این جمله الست اولی بکم من انفسکم، این که از طرف خداست نه از طرف
من، جبرئیل الان حاضر است بعد هم الیوم اکملت لکم دینکم لذا به هر سنی و شیعهای
میگوید که قرآن = عترت، عترت = قرآن، و این را هم میدانید که این کاری که پیامبر
اکرم کردند روز غدیر خم در آن 10 سال بلکه در ان 23 سال بیش از 1000 جا کردند در
هر فرصتی این کار را که روز غدیر کردند در هر فرصتی این کار را کردند همان دفعه
اول بنا بر آن چه سنیها میگویند، شیعه میگوید که خطاب شد (و انذر عشیرتک الاقربین) یک جلسهای
از سران قوم تشکیل داد پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین هم وعده گرفت بیش از 40 نفر از
رؤسای قریش و بنیهاشم را و در آن جا فرمود من پیامبرم و فرمود هر که اول به من
ایمان بیاورد آن وصی من است آن خلیفه من است آن امام شماست بعد از من که هیچ کس
جواب نداد جز امیرالمؤمنین که یک نوجوان 13 ساله 12 سالهای بود، دفعه دوم، دفعه
سوم، دفعه سوم که کسی جواب نداد جز امیرالمؤمنین، اعلام کردند پیامبر گفتند این
بعد از من وصی من است خلیفه من است امام بر شماست، این دفعه اول بود تا آخر آخر،
ابن عباس میگوید که پیش عمر بودم با هم خرما خوردیم بعد گفت این پسر عموی تو هنوز
هم دلش میخواهد خلیفه باشد؟ ادعا دارد؟ گفتم آری معلوم است ادعا دارد، گفت که
پیامبر اکرم اشتباه کرد ایشان را خلیفه کرد من دیدم که اگر ایشان خلیفه باشد آشوب
میشود بحران درست میشود لذا من ابی بکر را خلیفه کردم بعد این جا مرادم است عمر
به ابن عباس گفت که این خلافت ولو پیامبر اکرم تعیین کردند اما پیامبر اکرم اشتباه
کردند و اگر نه همین که گفتم بحران درست میشد چون میخواستم بحران درست نشود آن
وقت این جمله که عمر به ابن عباس میگوید سنیها هم مینویسند، میگوید ولو روز
غدیر خم ایشان خلیفه کرد دم مرگ هم میخواست این را تامش بکند لذا گفت که (ایتونی بقلم و دوات حتی اکتب لکم لن تضلوا ابدا) و من جلویش را گرفتم نگذاشتم که ناقص را تام بکند و الا پیامبر
اکرم میخواستند این کاری که عید غدیر کردند دم مرگ هم بکنند و پیامبر اکرم از
دنیا رفتند با یک غم و غصه بالایی، این همه اتاق پر بود دم مرگ هم بود فرمودند قلم
و دوات بیاورید تا برایتان بنویسم فلن تضلوا ابدا، دیدم که پیامبر اکرم تا حال
چیزی ننوشتهاند، میتوانستند بنویسند میتوانستند بخوانند اما تا حال چیز نخوانده
بودند چیز ننوشته بودند حالا میخواستند چیز بنویسند خب یک معجزه خیلی بالا میشد
به قول عمر تام بود اتم میشد، نگذاشتند حتی رسید به آن جا گفتند (ان الرجل لیهجر) و پیامبر اکرم
عصبانی شدند همه را از اتاق بیرون کردند به غیر از امیرالمؤمنین و حضرت زهرا بعد
هم حسن و حسین علیهم السلام آمدند پیامبر اکرم از دنیا رفتند، آن اولش این آخرش،
آن که سنیها میگویند آن که شیعهها دارد بیش از 1000 جا پیامبر اکرم با حدیث
ثقلین گفته است قرآن = علی، علی = قرآن، قرآن = عترت، عترت = قرآن، (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یتفرقا حتی یردا علی
الحوض ما ان تمسکتم بهما فلن تضلوا ابدا)، شیعه
محکم است و ریشهها ریشه فولادی است انصافاً، مو زیر درزش نمیرود، این حرفها را
هیچ کس انکار نکرده، فقط این ابن تیمیه که خدا لعنتش کند خیلی ضربه به عالم اسلام
داشت که سعودیها با این ابن تیمیه این حجاز را گرفتند این ابن تیمیه یک ملای
متعصب لجوج بی دینی بوده است اما ملا بوده است لذا این ابن تیمیه است که منکر است
که اصلاً غدیر خم واقع نشده ولی غیر ابن تیمیه، مرحوم علامه امینی بیش از 60 کتاب
از علماء از بزرگان اهل تسنن راجع به غدیر و خصوصیات غدیر نوشته است لذا کسی منکر
نیست.
بله آن که هست بین ما و آنها این است پیامبر اکرم اشتباه کرد
پیامبر اکرم اجتهاد کرد اجتهادش غلط درآمد ما صلاح دیدیم غیر از این باشد خب کار
به این جا برسد دیگر حرف ندارد لذا ما در مقابل سنیها حرف نداریم برای این که آن
میگوید پیامبر اشتباه کرده، پیامبر غلط کرده، پیامبر اجتهاد کرده اجتهادش غلط
بوده ما دیدیم بحران است لذا برای این که بحران بخوابد امیرالمؤمنین را عقب زدیم
والا دین شیعه دین فولادی است انصافاً.
قرآن شریف یعنی روز غدیر آلِه سوم که آمده همین را گوشزد میکند (الیوم یئس الذین کفروا آیه من دینکم فلا تخشوهم و اخشون) یعنی اگر سقیفه بنی ساعده جلو بیاید پدرتان در میآید میشود
اسلام حالا میشود اسلامی که الان دنیای استکباری حسابی استثمارش کرده لذا آیه میگوید
اگر اختلاف افتاد در میان شما یعنی سقیفه بنی ساعده جلو آمد بیچاره میشوید اما
اگر در میان شما اتحاد باشد همه شما یک چیز بگویید آن هم (علی مع الحق والحق مع علی) همین
را، ما هیچ چیز نمیخواهیم از سنی، از دنیای استکبار هیچ نمیخواهیم به غیر از این
الحق مع علی و علی مع الحق، حق بگوییم دیگر مثل این که همه سر و صداها خوابیده میشود
دیگر آن اتحادی که باید پیدا بشود میشود لذا آیه شریفه بعد از این که
امیرالمؤمنین منصوب به خلافت شد آیه شریفه آمد که الیوم یئس الذین کفروا من دینکم
فلا تخشوهم دیگر از استکبار نترسید از دشمن و بیگانه و مشرک نترسید بلکه از من
بترسید، از من بترسید یعنی چه؟ یعنی مواظب باشید اختلاف در میان شما پیدا نشود و
مواظب باشید از من بترسید سقیقه بنی ساعده را جلو نیاورید از من بترسید اگر سقیفه
بنی ساعده را از من نترسیدید و جلو آمد کم کم قضیه کربلا جلو میآید لذا بسیاری از
بزرگان میگویند اگر میخواهی علت یابی کنی در عاشورا برو سقیفه بنی ساعده، راستی
حرف خوبی است اگر جنگ صفین است و آن همه کشته 60 هزار کشته، برو سقیفه بنی ساعده
لذا این آیه شریفه زنگ خطر را زد و اگر لجاجتها برود کنار اگر اختلافها برود
کنار اگر ریاست طلبیها برود کنار اگر قرآن = علی، علی = قرآن باشد دیگر هیچ کسی
ضرر به شما نمیتواند بزند، معلوم است این فقط سقیفه بنی ساعده نیست همیشه چنین
است همیشه باید همین را بگوییم اگر راستی با هم متحد بشویم محور هم همین الحق مع
علی و علی مع الحق که سنیها میگویند بیش از 60 مرتبه پیامبر اکرم این جمله را
گفتند محور علی، محور ولایت دیگر مثل این که همه حرفها تمام میشود ولی اگر
راستی بخواهیم اخلاق هم بگوییم همین است وقتی ریشهیابی بکنیم میبینیم همه این سر
و صداها این اختلافها از صفت رذیله سرچشمه میگیرد لجاجتها.
آیه چهارم که نازل شد همین است که میگویند یک عربی پا شد تاریخنویسها
ننوشتهاند من خیال میکنم میخواستند یک توطئه درست بکنند که خدا جلوی این توطئه
را گرفت یعنی وقتی که پیامبر اکرم این کار را کردند همه مهیا بودند حتی سنیها میگویند
اول کسی که بیعت کرد عمر بود بخ بخ لک یا امیرالمؤمنین اصحبت مولای کل مؤمن و
مؤمنه بعد هم همه، اما منافقین معمولاً بودند دیگر میخواستند یک توطئه درست کنند
عرب را روی کار کردند عرب گفت که یا رسول الله این که گفتی از خودت بود یا از خدا؟
در حالی که پیامبر اکرم همان اول که میخواست وارد بشود فرمود که خدا به واسطه
جبرئیل، جبرئیل این جاست به من گفته اما باز هم میخواست توطئه کند دیگر میخواست
پر و پخش کند مردم را گفت که این مال خودت بود یا مال خدا؟ فرمودند نه، مال خدا،
گفت اگر از خودت باشد قبول ندارم اگر از طرف خدا باشد دلم میخواهد آتشی بیاید مرا
نابودم بکند گفت خیلی خوب برو تا آتش نابودت بکند تاریخنویسها میگویند که از
میان مردم به عنوان قهر و تهر رفت بیرون (سئل
سائل بعذاب واقع) بعد از مرگش نازل شد.
اما قبل از مرگش یک آیه هست این آیه خیلی مهم است یک سرمشق برای
زندگی ما (اللهم ان کان هذا هو الحق من
عندک فامطر علینا حجاره من السماء اوائتنا بعذاب الیم) یعنی انسان اگر کج شد اگر لجوج و معاند شد از خدا طلب مرگ میکند
از خدا میخواهد آتش بیاید این را نابود بکند اما زیر بار نرود، خدا رحمت کند
مرحوم آیت الله شهید مطهری در این کتاب عدلش که خوب کتابی است انصافاً یک جمله
دارد خیلی جمله شیرین است میگوید گاهی انسان قابل انعطاف است گاهی لجوج است در
وقتی که معاند و لجوج باشد میگوید اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا
حجاره من السماء او ائتنا بعذاب الیم اما اگر قابل انعطاف باشد میگوید (اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فوفقنی لان اقبل) خدایا اگر این حق است توفیق به من بده راهش را پیدا کنم توفیق به
من بده بپذیرم اما به جای این وقتی لجوج باشد فامطر علینا حجاره من السماء اوائتنا
بعذاب الیم به قول استاد بزرگوار ما حضرت امام میفرمودند بارها مثل الاغ سیاه میبیند
میخواهد خودش را بکشد ضرر به صاحبش بزند، قابل انعطاف باشید عناد و لجاج نداشته
باشید حق جو حق یاب باشید اگر حق جو حق یاب باشید خدا توفیق به شما میدهد میتوانید
به حق و حقیقت برسید رستگاری برای خودتان برای دیگران دنیا، آخرت و اما اگر آدم
لجوج بشود ابن تیمیه میشود اگر آدم معاند بشود قرآن است کاتب قرآن است ناظر قرآن
است اما باز هم سقیفه بنی ساعده را تشکیل میدهد امیرالمؤمنین را کنار میزند.
بله غدیر درست کرد و 30 هزار نفر و گفت هم که من کنت مولاه فهذا
علی مولاه و همه اینها درست است اما پیامبر اکرم اشتباه کرد دل انسان این جا میسوزد
و این هم بر نمیگردد این که پیامبر اکرم اشتباه کرد، بر میگردد به این که خدا
اشتباه کرد برای این که پیامبر اکرم که میگوید از من نیست قرآن است دیگر الیوم
اکملت لکم قرآن است قبول هم دارند روز بعد از خلافت نازل شده، پیامبر اشتباه کرد
یعنی خدا اشتباه کرد، دیگر فکر اینها را نمیکنند فکر این را میکنند که فعلاً
امیرالمؤمنین باید برود کنار ما بیاییم جلو، مرگ بر عناد، بر لجاج، بر خودیت، بر
ریاست طلبی، بر پول پرستی و ما از این 5 تا آیهای که گفتم خیلی باید علاوه بر این
که برای دینمان برای اعتقادمان برای شیعهگریمان محکم مستحکم مو زیر درز آن نمیرود
مربوط به شیعه هم نیست هم سنی گفته هم شیعه گفته علاوه بر این که راجع به
اعتقاداتمان خیلی پایه محکم است برداشت اخلاقی هم از این غدیر برداشت اخلاقی هم از
این 5 تا آیهای که گفتم باید همه ما داشته باشیم. خدا را قسمش میدهم به حق مولا
امیرالمؤمنین و مظلومی او، خدا را قسمش میدهم به حق زهرا و مظلومی او به دست ما
به رهبری امام زمان پرچم اسلام روی کره زمین افراشته شود انشاءالله.
و صلی الله علی
محمد و آل محمد