در هنگام پرداخت خمس، آيا قصد قربت لازم است؟ آيا بدون قصد قربت، انسان بريءالذّمّه ميشود؟
قصد قربت در همۀ عبادات و از جمله خمس لازم است و بدون قصد قربت، بريءالذّمّه نميشود.
موضوعات مرتبط
آيا ذخيره كردن پول به نيّت جهيزيه فرزند، چون الان نميداند چه بخرد، موجب معافيّت از خمس ميشود؟
بايد خمس آن را بدهد و يا با حاكم شرع مصالحه كند.
اگر زني پولي به دست آورد در اثر كار كردن، آيا خمس آن را همان موقع بايد بدهد يا اين كه ميتواند تا پايان سال خمسي صبر كند؟
ميتواند تا پايان سال خمسي صبر كند و اگر مصرف شد خمس ندارد.
اينجانب يك ماشين سواري كه براي استفاده خانوادگي ميباشد دارم و به علّت اين كه ماشين فرسوده شده و خرج دارد، ميخوام آن را بفروشم.
1) آيا اگر اين ماشين را نقداً بفروشم و پول آن را چند ماه (5 الي 6 ما) جهت كار ديگري استفاده كنم و بعد از 5 الي 6 ماه دوباره به ماشين تبديل كنم چه حكمي دارد؟
2) آيا اگر اين ماشين را 5 الي 6 ماهه چكي بفروشم و آن چك را هم جهت معامله ديگري استفاده كنم و بعد از 5 الي 6 ماه كه آن كالا را فروختم به ماشين تبديل كنم چه حكمي دارد؟
شوهري است كه بابت حقّ زحمت همسرش، پول مكّه واجب را متقبّل شده است، آيا به آن پول خمسي از طرف شوهر به پول تعلّق ميگيرد يا نه؟
خمس واجب نيست ولي دادن خمس ان پول بسيار خوب است.
از محضرتان خواهشمند است حكم شرع اسلام را در باره سؤالهاي زير مرقوم نماييد.
فردي مالش را مخمّس و پولش را دست گردان ميكند:
الف) آيا در پايان سال با اين كه قدرت خريد پول به طور چشمگيري پايين آمده است همان مبلغ دست گردان شده را بدهكار است؟
ب) اگر قدرت خريد پول افزايش يافت و شماره پولها مساوي حال گذشته بود، آيا به مازاد قدرت خريد، خمس تعلّق ميگيرد؟ (مثلاً يك ميليون تومان سال قبل قدرت خريد يك ميليون و نيم تومان فعلي را پيدا كرده است).
الف) همان مبلغ دست گردان شده را با اجازه حاكم شرع بدهد كفايت ميكند.
ب) قدرت خريد را اعمال نكند و مازاد از آنچه را خمس داد است، خمس آن را بدهد.