جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان : شکّ، ظنّ و یقین وسواسی
    سوال:

    شکّ، ظنّ و یقین وسواسی تا چه حد معتبر است؟ آیا در صورت یقین به متعارف بودن آن، باز هم بی‌اعتبار است؟

    پاسخ:

    شکّ و ظنّ وسواسي اعتبار ندارد و چون يقين او هم تخيّلي بيش نيست، اعتبار ندارد و بايد به شکّ و ظنّ و يقين خود اعتنا نکند.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : راه‌کارهای درمان وسواس به صورت فهرست‌وار
    سوال :

    با عنايت به اينکه حضرتعالي، در‌خصوص موضوع وسواس، نظريات ارزنده‌اي داريد و راهکارهايي که دربارۀ نحوۀ درمان اين بيماري ارائه فرموده‌ايد درخور توجّه مبتلايان به وسواس و نیز پزشکان و روان‌شناسان معالج افراد وسواسي واقع شده است، اگر ممکن است بهصورت فهرست‌وار راهکارهاي مقابلۀ ‌شخص مبتلا به وسواس با اين معضل را بفرماييد.

    جواب :

    وسواسي لازم است هر چيزي که او را اذيّت می‌کند راجع به آن بي‌تفاوت باشد، صددرصد و به‌طور مدام، که قطعاً اگر چنين کرد، طولي نمي‌کشد که خوب می‌شود؛ ولي وقتي خوب شد باز هم بايد بي‌تفاوت باشد تا ريشۀ آن از عمق جانش کنده شود. همچنین لازم است نسبت به توجيهات شيطاني نيز بي‌تفاوت باشد؛ زيرا توجيهات از موانعي است که بايد رفع شود. لازم است يک الگو نيز داشته باشد؛ مثلاً صددرصد تابع همسر خود باشد. از نماز اوّل وقت و از ذکري نظير «لا حول و لا قوة الا بالله» هم باید کمک بگيرد. آنچه گفتم از قرآن کريم و روايات اهلبيت( به‌خوبي استفاده می‌شود و افراد مبتلا به وسواس باید به آن عمل کنند تا خوب شوند.

    عنوان : تصور ريا در عبادات
    سوال :

    بنده موقع دعا خواندن خیلی ریا می کنم. یعنی در درونم دوست دارم عباداتم دیده شود. به همین علت سعی می کنم در جای خلوت دعا و ذکر بگویم تا ریا نشود. ولی اگر داخل اتاقی باشم و کمی پرده اتاق باز باشد، احتمال ریا می دهم و سعی می کنم حتماً بروم و پرده را درست کنم یا مثلاً موقع دعا و تعقیبات خواندن در جمع مجبورم دستم را جلوی دهانم بگیرم و خیلی آرام دعا بخوانم تا کسی متوجه نشود و بیشتر به این فکر می کنم که ریا نشود تا به خود عبادات. فکرمی کنم در این زمینه کمی وسواس دارم حضرت عالی برای درمان این مشکل چه دستوری می فرمایید؟

    جواب :

    این یکی از کارهای شیطان است که می خواهد شما را از عبادت باز دارد و شما باید عبادت خود را انجام دهید و به این گونه چیزها اعتنا نکنید.

    عنوان :
    سوال :

    من مدتي بود كه دچار مشكل شديد وسواس شده بودم در مورد مسائل شرعي از بعد از مدتي با عنايت پروردگار ازدواج كردم و مشكلاتم تا حد قابل توجهي حل شد ولي هنوز در نمازهايم بسيار شك مي كنم و اصلا اين نماز به دلم نمي نشيند و خيلي بد نماز مي خوانم. اصلا حضور قلب ندارم خيلي تلاش مي كنم كه حواسم جمع باشد ولي اينطوري بدتر مي شود و در نمازم فوق العاده شك مي كنم. نسبت به سجود و ركوع و تعداد ركعت ها و خواندن تشهد و سلام از همه مهم تر وقتي كه مشغول خواندن دعا يا مناجات در يك محفل فوق العاده معنوي هستم متأسفانه فكرهاي واهي بد اجازه به من نمي دهد كه از آن موقعيت استفاده كنم و هميشه تمرين مي كنم كه اين طور نباشد ولي متاسفانه ادامه دارد. من ازشما مرجع عاليقدر درخواست مي كنم روشي را به من ياددهيد تا من فكرم را متمركز كنم و بتوانم نماز و عبادت دلچسبي با حضرت حق داشته باشم.

    جواب :

    شما با بی اعتنائی به وسوسه ها، خود را از آن وسوسه ها پاک کنید تا نوبت به حضور قلب برسد.

    عنوان : وسواسي کيست؟
    سوال :

    به چه کسی وسواسي گفته می‌شود؟ و شاخصه وسواسي‌گري چيست ؟

    جواب :

    کسي که در کارهاي عبادي يا غير عبادي حتي در امور اجتماعي و فردي خارج از حدّ اعتدال و متعارف باشد، وسواسي است و آن يک حالت خطرناکي است که از تسلّط قوه خيال بر انسان پيدا مي شود و به جاي اينکه عقل او را استخدام کند، قوه خيال او را استخدام مي کند و وقتي چنين شد شيطان مسلّط بر او مي شود و به واسطه آن حالت، او را نابود مي کند و دنيا و آخرت او را تباه مي کند. لذا عقلاً و شرعاً لازم است با بي تفاوتي و نشنيدن حرف شيطان و پشت کردن به وسوسه ها و تخيّل ها و توهّم ها آن حالت را نابود کند و هرچه او را رنج مي دهد، راجع به همان بي تفاوت باشد و اين است داروي منحصر به فرد وسواس.

    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365