برگزاری مراسم روضه بدون رضایت همسایگان
|
سوال :
|
برگزاری مراسم
روضه در منازل در صورتی که رضایت همسایگان را نداشته باشد یا موجبات آزار همسایگان
رافراهم آورد، چه حکمی دارد؟
|
جواب : |
برگزاری مراسم
اهلبیت«سلاماللهعلیهم»،در خانه خوب است و فضیلت دارد، امّا باید برای دیگران ایجاد
مزاحمت نکنید و همسایهها هم خوب است در این زمینه سختگیر نباشند تا روضه تعطیل
نشود.
|
|
|
خرافات در عزاداري
|
سوال :
|
خرافات موجود در عزاداریهای مذهبی درحال حاضر کدام است؟
|
جواب : |
تشريفات،گريه هاي افراطي، مداحي هاي دروغ، ني زدن، به كاربردن آلات موسيقي و مانند اينها، خرافت است. |
|
|
هدف از عزاداري
|
سوال :
|
هدف از عزاداری و روضه و مداحی به نظر شما چیست؟ هدف از اشک ریختن در اين مجالس چیست؟
|
جواب : |
حضرت امام حسين«عليه السلام» موجي را در كربلا ايجاد كرد و عيال امام حسين آن موج را سرتاسري كردند و تأكيد بر عزاداري براي ابقای آن موج است. بنابراين براي بقاي تشيع، عزاداري، نوحه سرائي و مداحي بهترين چيزها است. |
|
|
مکان عزاداري
|
سوال :
|
بعضي از تكيه ها، حسينيه ها و مساجد چند سالي است كه مراسم عزاداري را فقط در مكان خود انجام مي دهند و به خيابان ها نمي روند، با توجه به اينكه عزاي امام حسين«عليه السلام» هميشه بايد در جامعه جاري باشد تا تأثير بهتري بگذارد، اگر عذر شرعي مانند شيوع بيماري های همگاني مانند آنفولانزاي نوع A در كار نباشد، اين كار چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
به خيابان ها آمدن جائز است، چنانچه در حسينيه ها عزاداري شود جائز است و هر طور صلاح بدانند عمل كنند اشكال ندارد. |
|
|
هدف از عزاداري
|
سوال :
|
هدف از عزاداري سالار شهيدان حسين بن علي عليه السلام چيست ؟
|
جواب : |
عزاداري از مستحبات اكيده است و ثوابي بالاتر از آن نداريم و ادامه شهادت امام حسين«عليه السلام» و ادامه رسالت زينب«عليها السلام» است. |
|
|
خواندن مرثيه هاي دون شأن ائمه
|
سوال :
|
آيا خواندن نوحه و مرثيه هایي كه در آنها شأن امامان «عليهم السلام» مخصوصا حضرت حسين«عليه السلام» و كاروان اسيران رعايت نمي شود، جايز است؟
|
جواب : |
جائز نيست. |
|
|
خواندن مرثيه هاي دون شأن ائمه
|
سوال :
|
آيا خواندن نوحه و مرثيه هایي كه در آنها شأن امامان «عليهم السلام» مخصوصا حضرت حسين«عليه السلام» و كاروان اسيران رعايت نمي شود، جايز است؟
|
جواب : |
جائز نيست. |
|
|
قمه زني در خفا
|
سوال :
|
جوانی
22 ساله از آذربايجان شرقي هستم و سوالي داشتم راجع به اينكه آیا مي شود در
خفا و دور از چشم بقيه قمه زد؟
|
جواب : |
چون در جمهوری اسلامی
ممنوع است باید عمل نشود. |
|
|
قمه زدن و خراش دادن سر و صورت و بدن
|
سوال :
|
قمه زدن و خراش دادن سر و صورت و بدن در عزاداري امام حسين«عليه السلام» چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
جائز نيست. |
|
|
استفاده از علامت در عزاداري
|
سوال :
|
آيا استفاده از علامتهايي بزرگ و كوچك كه در جلوي دسته هاي عزاداري استفاده مي شود،شرعاً جايز است؟
|
جواب : |
جائز است. |
|
|
برهنه كردن بدن در عزاداري
|
سوال :
|
برهنه كردن بدن در مكان هاي عزاداري امام حسين«عليه السلام» چه حكمي دارد، حتي اگر فقط مرد بدن مرد را ببيند؟
|
جواب : |
نباشد بهتر است. |
|
|
موسيقي در عزاداريها
|
سوال :
|
آيا استفاده از آلات موسيقي مثل طبل و شيپور و مارش عزا در هيئتهاي عزاداري با توجّه به اين كه آهنگهاي آنها مرثيه و همان نوحههاي حسيني است اشكال دارد؟
|
جواب : |
اين گونه چيزها آلات موسيقي مختص نيست بنا بر اين در فرض سؤال اشكال ندارد ولي متوجّه باشيد نظير ني و تار و امثال آن به كار گرفته نشود. |
|
|
حکم قمه زني
|
سوال :
|
قمه زدن از نظر فقهي چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
چون ولايت فقيه نهي از آن كردهاند همه بايد از اين كار پرهيز كنند گر چه مقلّد كسي باشند كه جايز بداند. |
|
|
صدمه زدن به بدن در عزاداري
|
سوال :
|
زخم كردن يا جراحت صورت به صورتي كه باعث ضرر نشود يعني چرك نكند يا زخم عميقي نباشد فقط به قدر كمي خون آمده باشد در مجالس عزاداري اهل بيت چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
جايز نيست. |
|
|
زنجيرزني
|
سوال :
|
آيا زنجير زني داخل مسجد جايز است يا اين كه بايستي در داخل حسينيهها صورت پذيرد؟
|
جواب : |
زنجير زدن مطلقاً در همه جا جايز، بلكه خوب است. |
|
|
زدن صبل ، علم گرداني و گِل در عزاداري سيدالشهداء
|
سوال :
|
با توجّه به سفارش اهل بيت عصمت و طهارت بر عزاداري اين خاندان، بالاخص عزاداري سيّد الشهداء سلام الله عليه، و وظيفه علما و مؤمنان بر حفظ و صيانت اين سوگواريها بر همان سنّت و روش اهل بيت علیهم السلام و پرهيز از هر گونه بدعت و جلوگيري از ورود هر گونه خرافات، متأسّفانه چندين سال است كه در برخي شهرها كارهايي از قبلي ذيل صورت ميگيرد:
الف) استفاده از طبلهاي زياد با سر و صداهاي فراوان به گونهاي طبّالها كه همه چيز را تحتالشعاع خودشان قرار ميدهند، و از طرفي جوانان زيادي را اين طبلها به خود مشغول ميكند، به اضافه هزينههاي زيادي خرج اين طبلها ميشود و در برخي مواقع آهنگهاي ملايمي همراه با طبلها مينوازند.
ب) بيرون آوردن علمهاي آهنين به طوري كه عرض آنها به چندين متر ميرسد و حمل و نقل آنها بسيار مشكل و گاهي هم خطر آفرين و علاوه بر اينها مخارج زيادي از پول متديّنين خرج ساخت آن ميشود.
ج) در برخي از شهرها براي عزاداري بالاخص روز عاشورا گل درست ميكنند و براي اين كار اينقدر خاك را گل ميكنند كه افراد در آن گلها ميغلتند به طوري كه تمام هيكل اعمّ از سر و صورت و لباس گلي ميشود و بعد در خيابانها راه ميافتند، لذا از حضرت عالي استدعا دارم نظر شريفتان را در باره اين طبلها و عَلَمها و گل زدنها به نحو مذكور مرقوم فرماييد.
|
جواب : |
آنچه نوشتهايد اشكال ندارد ولي مراعات عزاداريهاي سنّتي كه مشهور در ميان همه است بسيار بجاست. |
|
|
بهترين شيوه عزاداري
|
سوال :
|
بهترين سبك عزاداري براي خامس آل عبا، به نظر جناب عالي چگونه است؟
|
جواب : |
سياه پوشيدن، سينه زدن، بر سر زدن و مانند اينها. |
|
|
سياه پوشيدن
|
سوال :
|
آيا سياه پوشيدن در ماه محرّم الحرام به خاطر امام حسينعلیه السلام مكروه نيست؟
|
جواب : |
سياه پوشيدن در ايّام عزا شعار است و بسيار خوب است و مكروه نيست. |
|
|
آثار گريه
|
سوال :
|
بعضي از مدّاحان و منبريها ميگويند و در بعضي از كتب نيز آمده است اگر كسي به اندازه بال مگسي براي سالار شهيدان اشك بريزد هرچند گناه انجام داده باشي خدا ميگذرد و بهشت بر او واجب ميشود، پس آيه قرآن را چه بايد كرد كه ميفرمايد من از كوچكترين عمل شرّ شما و از كوچكترين عمل خير شما نميگذرم.
|
جواب : |
اگر كسي لياقت بهشت داشته باشد گريه براي اهل بيت علیهم السلام مفيد است ولي اگر جهنّمي باشد باعث تخفيف عذاب براي او ميشود.
|
|
|
ارتزاق اهل منبر از دين
|
سوال :
|
بعضي افراد، اهل منبر را «مستأكل و مرتزق به دين» كه در روايات مذموم شده، ميدانند و ايشان را مذمّت ميكنند، نظر مبارك را مرقوم فرماييد.
|
جواب : |
آنچه در روايات آمده است مربوط به آخوندهاي درباري «بنياميّه» و «بنيعبّاس» است كه به ازاي جعل روايات و يا توجيه روايات ترويج باطل ميكردند، و ارتزاق اهل منبر از منبر بهترين ارتزاق است زيرا آنان جيرهخوار اباعبدالله الحسين روحي فداه ميباشند و آن ــ(از)ــ بالاترين افتخارات است. |
|
|
1 2 |