جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ دي


 
  • پیام به چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدّس‌سرّه‌‌الشّریف» حوزه‌های علمیّۀ استان اصفهان
  • پیام به یادوارۀ شهدای گمنام جامعۀ اطلاعاتی استان اصفهان
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
  • پيام تسلیت در پى شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله
  • پیام در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان
  • پيام تسلیت در پی حادثۀ اندوهبار معدن طبس
  • پيام تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت آيت‌الله محفوظى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام خطاب به حضرت آیت‌الله العظمى شبيرى زنجانى«دامت‌بركاته‌الشّريف»
  • پیام به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف»

  • -->

    پيام‌ معظّم له به‌ اوّلين‌ اجلاس‌ تجليل‌ از خادمان‌ طرح‌ تلاوت‌ نور در مساجد

     

    پيام‌ مرجع‌ عاليقدر حضرت‌ آيت الله العظمي‌ مظاهري‌ «مدّظلّه‌ العالي‌«

    به‌ اوّلين‌ اجلاس‌ تجليل‌ از خادمان‌ طرح‌ تلاوت‌ نور در مساجد

     

    قال‌ الله سبحانه‌ و تعالي‌: وَ نَزِّلْنا عَلَيْك‌َ لكتاب‌َ تبْياناً لكُل‌َّ شَي‌ءٍ وَ هُدي‌ً وَ رَحْمَةً وَ بُشْري‌ للْمُسْلمين‌

    قرآن‌ كريم‌، تجلّي‌ همه اسماء و صفات‌ مقدّس‌ خداوند متعال‌ است‌ و در اين‌ تجلي‌ گاه‌ نوراني‌، همه نيازمندي‌هاي‌ بشريّت‌ براي‌ پيمودن‌ مسير تكامل‌ و نايل‌ شدن‌ به‌ سعادت‌ جاوداني‌ ترسيم‌ گرديده‌ است‌، چنان‌كه‌ قرآن‌ ناطق‌ و باقر علم‌ اوّلين‌ و آخرين‌، حضرت‌محمّد بن‌ علي‌ الباقر «عليه‌ و علي‌ آبائه‌ الطّاهرين‌ و ابنائه‌ المعصومين‌ افضل‌ الصّلوات‌ و التّحيّات‌« تصريح‌ فرمودند:

    إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَدَعْ شَيْئاً تَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهُ لِرَسُولِهِ صلّي‌ الله عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا يَدُلُّ عَلَيْهِ.

    بنابراين‌ ، قرآن‌ مجيد ، هم‌ كتاب‌ جاودان‌ تبيين‌ و آگاهي‌ بخشي‌ است‌ و هم‌ صحيفه نوراني‌ هدايت‌ و رَهنمايي‌ است‌ و هم‌ سرچشمه جوشان‌ رحمت‌ و بخشايش‌ گري‌ است‌ و سرانجام‌ ، سند روشن‌ بشارت‌ و مژدگاني‌ به‌ هر آن‌ كس‌ كه‌ در برابر حق‌ّ تسليم‌ است‌ و در قبال‌ حقيقت‌، تواضع‌ و فروتني‌ پيشه‌ مي‌سازد.

    اُنس‌ با اين‌ كتاب‌ بي‌ همتاي‌ الهي‌، و تمسّك‌ به‌ عروة الوثقاي‌ آن‌ ـ كه‌ بايد قرين‌ و مقارن‌ با تمسّك‌ به‌ عترت‌ طاهره‌ «صلوات‌ عليهم‌ اجمعين‌« باشد ـ وظيفه خطير و مسئوليّت‌ ديني‌ همه مسلمانان‌ است‌ و به‌ حُكم‌ حديث‌ شريف‌ ثقلين‌، اين‌ دو ثقل‌ عظيم‌ الشّأن‌ تا دامنه قيامت‌ همراه‌ و همگام‌ يكديگرند و تنها، متمسّكان‌ و مأنوسان‌ با اين‌ دو حبل‌ المتين‌ الهي‌، به‌ سر منزل‌ رستگاري‌ و نجات‌ دست‌ خواهند يافت:

     انّي‌ تارك‌ٌ فيكُم‌ُ لثَقَلَيْن‌َ كتاب‌َ الله وَ عتْرتي‌ لَن‌ْ يَفْتَرقا حَتي‌ يَردا عَلَي‌ِّ لحَوض‌َ ما ان‌ْ تَمَسِّكْتُم‌ْ به‌ لَن‌ْ تَضلُّوا اَبَداً.

    البته‌ روشن‌ است‌ كه‌ تمسّك‌ و انس‌ با قرآن‌ كريم‌، همانند تمسّك‌ و انس‌ با عترت‌ طاهره‌، داراي‌ درجات‌ و مراتبي‌ است‌ كه‌ هر درجه‌ را اهلي‌ و هر مرتبه‌ را لياقتي‌ است‌ و برخي‌ از مراتب‌ عاليه آن‌ را، جُز اولياء الهي‌ و دوستان‌ و بندگان‌ خاص‌ّ خداوند، بدان‌ دسترسي‌ نيست‌ ولي‌ به‌ هر تقدير، همه پيروان‌ قرآن‌ و عترت‌ بايد به‌ قدر وُسع‌ و توان‌ خود، در اين‌ مسير قرار گيرند و لحظه‌اي‌ از زندگي‌ خود را بدون‌ اُنس‌ با قرآن‌ و عترت‌، به‌ سر نبرند.

    اوّلين‌ مرتبه انس‌ و تمسّك‌ به‌ قرآن‌ كريم‌، مسأله بسيار مهم‌ّ تلاوت‌ اين‌ كتاب‌ شريف‌ است‌، و آنچنان‌ كه‌ تصريح‌ و تأكيد قرآن‌ و روايات‌ نيز بر آن‌ رفته‌ است‌، همه پيروان‌ كتاب‌ و سنّت‌ بايد تلاوت‌ و قرائت‌ اين‌ كتاب‌ عظيم‌ القدر را به‌ عنوان‌ يكي‌ از برنامه‌هاي‌ دائمي‌ و تعطيل‌ ناشدني‌ خود قرار داده‌ و حتّي‌ در هنگام‌ بروز شدائد و مشكلات‌ بزرگ‌، هيچ‌ چيز را مانع‌ از اجراي‌ اين‌ برنامه روزانه‌ و مستّمر، نشمارند و تا حدّ ممكن‌ و ميسور، آيات‌ نوراني‌ قرآن‌ كريم‌ را قرائت‌ نمايند: فَاقْرَؤا ما تَيَسِّرَ من‌َ لقُرْآن‌.

    اين‌ برنامه‌، پلّه اوّل‌ صعود و ترقّي‌ به‌ درجات‌ بالاتر تمسّك‌ به‌ قرآن‌ كريم‌ است‌ و از اين‌ جهت‌ نبايد در اين‌ مرتبه‌ متوقّف‌ ماند. در تلاوت‌ قرآن‌ عظيم‌، توجّه‌ صرف‌ به‌ قواعد روخواني‌ و تجويدي‌ و قرائت‌ صحيح‌ كافي‌ نيست‌، چنانكه‌ حتّي‌ دقّت‌ صرف‌ در معاني‌ و مفاهيم‌ كه‌ مرتبه بعدي‌ تمسّك‌ و انس‌ با قرآن‌ كريم‌ است‌ نيز كفايت‌ نمي‌كند، بلكه‌ بايد قرآن‌ را كتاب‌ عمل‌ و برنامه زندگي‌ و دستور العمل‌ تغييرناپذير حيات‌ انساني‌، قرار داد و در حقيقت‌ ، هم‌ قرائت‌ قرآن‌ و هم‌ تدبّر در قرآن‌، مقدّمه‌ و بستري‌ براي‌ عمل‌ به‌ آن‌ كتاب‌ الهي‌ است‌ و تنها در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ وقتي‌ قرآن‌ تلاوت‌ مي‌شود، روح‌ تازه‌اي‌ در كالبد قرائت‌ كننده‌ حاصل‌ مي‌گردد و به‌ تعبير قرآن‌ و روايات‌، «حق‌ّ تلاوت‌» اداء مي‌گردد.

    خاتمه سخن‌ را با بخشي‌ از بيان‌ بلند و عميق‌ قرآن‌ ناطق‌، امام‌ جعفر بن‌ محمّد الصّادق‌ «عليه‌ الصلوة و السلام‌« مزّين‌ مي‌نمايمكه‌ در تفسير و تبيين‌ «حق‌ّ تلاوت‌» فرمودند:

    ما هُوَ وَالله حفْظ‌ُ اياته‌ وَ دَرْس‌ُ حُرُوفه‌ وَ تلاوَةُ سُوَره‌ وَ انِّما تَدَبُّرُ اياته‌ وَ لعَمَل‌ بأَحْكامه‌، قال‌ الله تَعالي‌: كتاب‌ٌ أَنْزلْناه‌ُ اليْك‌َ مُبارك‌ٌ ليَدِّبِّروُا اياته‌.

    آن‌ حضرت‌ در اين‌ روايت‌ نوراني‌ و راهگشا با استناد به‌ قرآن‌ كريم‌، تصريح‌ مي‌فرمايند كه‌ برخوردهاي‌ ظاهري‌ صرف‌ با قرآن‌ كريم‌، حق‌ّ تلاوت‌ اين‌ كتاب‌ عظيم‌ القدر را اداء نخواهد كرد. قرآن‌، كتاب‌ تدبّر و كتاب‌ عمل‌ است‌، بايد فرامين‌ سعادت‌ بخش‌ و انسان‌ساز اين‌ كتاب‌ مبين‌ در صحنه زندگي‌ آدمي‌، و در تمامي‌ جنبه‌ها و ابعاد، جريان‌ عملي‌ و عيني‌ پيدا كند. چرا كه‌ هدف‌ اصلي‌ تلاوت‌، تعليم‌ و تربيت‌ و رسانيدن‌ انسان‌ به‌ سر منزل‌ سعادت‌ و فلاح‌ است‌.

    اكنون‌ كه‌ با تلاش‌ و سعي‌ مشكور شما عزيزان‌، برنامه مستمرّ تلاوت‌ قرآن‌ كريم‌ در مساجد اجراء مي‌گردد، ضمن‌ تقدير و تجليل‌ از شما پيروان‌ قرآن‌ و عترت‌، از خداوند سبحان‌، خاضعانه‌ مسألت‌ مي‌كنيم‌ كه‌ به‌ همه ما توفيق‌ نيل‌ به‌ درجات‌ بالاتر انس‌ با قرآن‌ و مراتب‌ والاتر تمسّك‌ به‌ قرآن‌ و عترت‌ را عنايت‌ فرمايد و همه ما از عاملان‌ به‌ قرآن‌ كريم‌ و پيروان‌ حقيقي‌ عترت‌ طاهره‌»سلام‌ الله عليهم‌ اجمعين‌« و واصلان‌ به‌ مقام‌ قرب‌ الهي‌ قرار دهد. انّه‌ قريب‌ٌ مُجيب‌.

     

    والسلام‌ عليكم‌ و رحمة الله و بركاته‌

    حسين‌ المظاهري‌

    3 جمادي‌ الاولي‌ / 1432

    1390/1/18

     

     

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365