شرح:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
قالالله تَعالی:«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»
اندیشۀ متعالی مهدویّت که به معنای باور به منجیِ موعود در آخرالزّمان است، یکی از مشترکات با اهمیّت ادیان الهی است و بیانگر دیدگاه شرایع توحیدی دربارۀ جهانِ آینده و آیندۀ جهان به شمار میرود.
در منظومۀ تعالیمِ انسانساز و جامعهپرداز اسلامِ عزیز، یعنی قرآن کریم و عترت طاهره«علیهمالسّلام» نیز صدها آیه و روایت در توصیف و تبیین این اندیشۀ امیدآفرین وجود دارد که عصاره و خلاصۀ آن، این است که آیندۀ جهان با وجود همۀ تاریکیها و ستمها و رذیلتهای کنونی، رو به روشنی و حیات طیّبه و سعادت انسانی است و منجیِ موعودی که ذخیرۀ الهی است و اجرای همۀ مقاصد و اهدافِ برزمین ماندۀ انبیای الهی را برعهده خواهد گرفت، در آخرالزّمان ظهور خواهد کرد و عدالت را در جهان، حکمفرما خواهد ساخت و بشریّت را به سوی نیکبختی ابدی رهنمون میگردد: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ».
براساس همین اندیشۀ دینی و معرفتی، امام راحل عظیمالشّأن«قدسسرّهالشّریف»، نهضت اسلامی خود را آغاز کرد و برپایی حکومتی بر محوریّت این اندیشه را با آرزوی تحقّق ظهورِ مصلح کل و آمادگی و زمینهسازی برای آن ظهور بزرگ، دنبال فرمود. از اینرو هدف انقلاب اسلامی و دولت و حکومتِ برآمدۀ از آن، انتظارِ فرج به معنای سازنده و تعهّدآور و مسئولیّتآفرین است که امام بزرگوار، آن را انتظار قدرت اسلام و کوشش برای تحقّق این قدرت به شکل فرگیر میدانست و بدین جهت، وظایف منتظران در عصر غیبت قائم«علیهالسّلام» را خطیر و با اهمیّت، تلقّی مینمود و اتّحاد کلمه و پرهیز از تفرقه در این راستا را دائماً گوشزد میفرمود.
در این میان چنانکه تردیدی نیست، تلاش بیوقفه برای تحقّق عدالت و رفع ظلم و نابرابری، مهمترین فلسفۀ انقلاب و دولتِ ترازِ انقلاب اسلامی است و از اینرو توجّه نظری و التزام عملی به این موضوع، در همۀ سیاستها و برنامهها و قوانین و اقدامات جاری در نظام، حقّاً ضروری و لازم است و باید بدانیم که در این جهت، نواقص و کمبودهای فراوانی در پیش رو داریم و انتظارات به حقِّ مردم مؤمن و بزرگوار را -که با تمام وجود و براساس اعتقاد راسخ به اندیشۀ مهدویّت و در انتظار مهدی موعود و منجیِ مصلح، پا در میدانِ عمل گذارده و به دنبال امام راحل«قدّسسرّه»، این انقلاب و نهضت اسلامی را برپا نمودند- به خوبی و درستی، برآورده نکردهایم.
دولت تراز انقلاب اسلامی که به آرمان مهدویّت، نگاه و التزام دارد، دولت منهای فقر و دولتِ منهای تبعیض و دولتِ منهای فساد است؛ دولت منهای نابرابری و بیعدالتی است؛ دولت و حکومتی است که حق و عدالت بر تمام مناسبات اجتماعیِ آن، حاکمیّت دارد و در این صورت است که به امید خداوند تعالی، زمینهساز ظهور دولتِ حق و عدلِ منجیِ موعود و مصلح کل خواهد بود.
از همۀ دستاندرکاران این اجلاس ملّی، خصوصاً عالم مجاهد و با اخلاص، جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای قرائتی«دامتتأییداته» و همۀ شما شرکتکنندگان، صمیمانه تشکّر کرده و دعای مستجاب حضرت بقیةاللهالأعظم«ارواحنافداه» را برای همۀ شما عزیزان مسألت میکنم.
والسّلامعلیکم و رحمةالله و برکاته.
حسين المظاهرى
9 / شعبانالمعظّم / ١٤٤6
20 / بهمن / ١٤٠3 |