عنوان: اعتكاف
شرح:

مسأله: اعتكاف يك امر عبادى است که ثواب بسياري دارد و آن، ماندن با قصد اعتكاف و با قصد قربت و در حال روزه داري، سه روز يا بيشتر در مسجد است.

مسأله: اعتكاف را می‌­توان به نيّت خود يا به نيابت از ديگران ـ زنده و مرده ـ و در همه اوقات به جا آورد، مگر در ايّامى كه انسان نمی‌‏تواند روزه بگيرد.

مسأله: در هر مسجدى می‌توان معتكف شد؛ ولى اعتكاف در مسجدِ پُر رفت و آمد، افضل است.

مسأله: اعتکاف زن، نياز به‌ اذن شوهر دارد. همچنين اگر پدر و مادر، فرزند خود را از اعتکاف نهي کنند، بايد معتكف نشود.

مسأله: بيرون رفتن معتکف از مسجد، براى تجديد وضو يا غسل يا شركت در نماز جماعت و جمعه يا خواندن درس و شركت در امتحان يا برآوردن حاجتى از مسلمان يا تهيه غذا براى خود يا زن و بچّه و مانند آن، اعتکاف را باطل نمي‌کند، ولى در هر صورت خارج نشدن معتكف از  مسجد بهتر است.

مسأله: روزه استحبابي و اعتكافِ مسافر در غير ماه مبارك رمضان (به جُز ايّامى كه روزه گرفتن حرام است)، صحيح است. و در ماه مبارك رمضان نياز به قصد ده روز دارد. و با روزه واجب يا نذر يا استيجارى و مانند اينها مي‌شود معتکف شد.

مسأله: هرگونه استمتاع از غريزه جنسى، استعمال بوى خوش، مجادله و خريد و فروش به‌جهت استفاده، چنانچه از روي علم و عمد انجام شود، براي معتکف حرام است. و اگر معتکف در روز جماع يا استمناء کند، اعتکاف او باطل است و در مورد جماع، بايد کفّاره بدهد.