عنوان: احكام اَنْفال (زمين و آب‌ها)
شرح:

مسأله: زمین‌ها،‌ آب‌ها، بیابان‌ها‌ و درّه‌هایی که صاحب معیّنی ندارند، ملک حکومت اسلامی است، ولى اگر كسى آن را آباد كند یا در آن تصرّف کند مالك مى‏شود، مگر در صورتى كه حكومت اسلامى ممانعت نمايد. و حکم آنچه در زمين‌هاى موات باشد نیز همین است، مانند بوته و درخت و سنگ و معدن و غيره.

مسأله: احیاء وقتی موجب مالکیّت می‌شود که به قصد استفادۀ خود احياكننده يا بستگان نزديك او باشد. و اگر به قصد سود جویی باشد، جايز نیست و مالکیّت نمی‌آورد.

مسأله: کسی نمی‌تواند بدون اجازه در حریم شهر، ده، مزرعه، قنات و هر جای دیگری مانند چراگاه که عرفاً حریم صدق می‌کند، تصرّف نماید.

مسأله: اگر کسی جایی از اراضی که صاحب خاص ندارد را به قصد تصرّف و احياء، دیوارکشی یا سنگ چینی کند یا اطراف آن سیم خاردار قرار دهد، صاحب حق می‌شود. در فقه به این کار تحجیر می‌گویند و به طور خاص یا عام نیاز به اذن حاکم شرع دارد.

مسأله: همۀ مردم حقِّ استفادۀ متعارف از اماکن عمومی نظیر مساجد و مشاهد مشرّفه و پارک‌ها و مانند اینها را دارند و اگر کسی در آن اماکن، جایی که دیگری تصرّف کرده بگیرد، غصب و حرام است.

مسأله: استفاده از چشمه‌ها، نهرها و جوی‌ها به طور متعارف جايز است. ولی استفادۀ غیر متعارف نظیر آب دادن بدون اجازه به باغچۀ شخصی، جايز نیست.

مسأله: استفاده از اماکن عمومی در غیر از جهتی که مقرّر شده است، مانند استفاده از مسجد براى خواب يا درس و استفاده از پياده‏رو براى دوچرخه و موتور، و مانند اينها، در صورت مزاحمت جايز نیست، وگرنه مانعی ندارد.

مسأله: ماهی‌ها در دریا و رودخانه و حیوانات بیابان نظیر آهو و پرندگان در هوا، اگرچه ملک حکومت‌ اسلامی است، ولی تا منعی از آن نشده، عموم مردم می‌توانند استفاده کنند.