عنوان: احکام خوردنی‌ها و آشاميدنی‌ها و ذبح حيوانات
شرح:

مسأله: خوردن گوشت حیوانات حلال گوشت، نظیر گوسفند، آهو و کبوتر، اگر ذبح شرعی شود، حلال است.

مسأله: ذبح شرعی یعنی اینکه مسلمان، حیوان را رو به قبله قرار دهد و با «بسم الله»، چهار رگ یا دو رگ بزرگ گردن آن را با کارد آهنی یا استیل، ببرد. و با رعایت شرایط ذبح، اگر با دستگاه ماشینی سر حیوان را ببرد جايز است.

مسأله: اگر شکارچی مسلمان، با «بسم الله» به طرف حیوان تیر بزند، و حیوان بمیرد و يا با «بسم الله» سگ شکاری را رها کند و حيوان وحشی از زخم دندان او بميرد، حلال است.

مسأله:شتر باید نحر شود، یعنی او را رو به قبله قرار دهند و با «بسم الله» کاردی در پایین گلوی او فرو کنند.

مسأله: اگر قبل از ذبح به حيوان شوک وارد کنند و بعد او را ذبح کنند، اشکال ندارد.

مسأله: فضلۀ همۀ پرندگان پاک است. و اگر بال زدن پرنده در پرواز زیاد باشد و یا سنگدان داشته باشد، یا انگشت جدایی مانند شست انسان داشته باشد، حلال گوشت نیز می‌باشد.

مسأله: کلّیۀ خزندگان نظیر مار و حیواناتی نظیر خرچنگ و قورباغه، حرام گوشت هستند، ولی فضلۀ آنها پاک است.

مسأله: کلّیۀ حیواناتی که نیش و چنگال دارند، نظیر شیر و پلنگ و گربه، حرام گوشت هستند و فضلۀ آنها نجس است.

مسأله: کلّیۀ موجودات دریایی حرام گوشت هستند و فضلۀ آنها نجس است. جز ماهی فلس دار و میگو، گرچه فلس آن خیلی کم باشد و یا شکل خرچنگ باشد.

مسأله: اگر به حلال بودن چیزهایی که در بازار مسلمین خرید و فروش می‌شود، شک داشته باشیم، حلال است. مانند ماهی‌هایی که کم فلس‌اند و به حسب ظاهر فلس ندارند. چنانچه اگر فروشنده بگوید فلس آنها ریخته شده، حلال هستند و گفتۀ او حجّت است. و یا اگر بگوید مرغ‌ها ذبح شرعی هستند، قبول کردن گفتۀ او جايز و آن مرغ‌ها حلال است.

مسأله: ماهی را باید از آب بگیرند تا حلال شود، ولو با تور یا توسّط غیر مسلمان گرفته شود و تور را هنوز از آب بیرون نیاورده باشند.

مسأله: ماهی، میگو یا ملخ، اگر خود به خود بمیرد، پاک است ولی خوردن آن جايز نیست، مگر اینکه در دست کسی یا در تور بمیرد که خوردن آن هم اشکال ندارد. و مراعات شرایط ذبح، نظیر «بسم الله» یا مسلمان بودن لازم نیست. لذا خوردن کنسرو ماهی که از خارج می‌آورند، اشکال ندارد.

مسأله: خوردن ماهى زنده و همچنین میگو، ملخ و هر حیوان حلال گوشت زنده، مانعى ندارد.

مسأله: تخم همۀ حیوانات حلال گوشت، حلال است. بنابراین خاویار که از ماهی‌های حلال گوشت است، حلال است.

مسأله: خوردن چند چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است. از جمله دنبلان، مگر پزشک متدیّن تجویز کند.

مسأله: خوردن چیزهایی نظیر خاک که ضرر دارد، حرام است. امّا خوردن کمی از تربت حضرت سیّدالشّهداء«سلام‌الله‌علیه»، براي شفا مستحب است.

 مسأله: خوردن چیزهايی نظیر آب دماغ که تنفّر عرفی دارد، حرام است.

مسأله: درست کردن، خرید و فروش، نگهداری، خوردن و يا استعمال انواع موادّ مخدّر مانند ترياك، و همچنين قرص‌هاى مخدّر و روانگردان و نظاير آن كه انسان را از حالت عادى خارج مى‌‏كند، حرام است.

مسأله: استعمال دخانيات نظير سيگار، قليان و پيپ، در زمان حاضر، مخصوصاً براى جوانان سزاوار نيست، و اميد است اين عيب به طور کلّي از دامن مسلمانان زدوده شود.

مسأله: خوردن چیزهای نجس و متنجّس و خوراندن به غیر، حرام است، مگر خوراندن به اطفال، آن هم در صورتی که مضر نباشد.

مسأله: آشاميدن، خرید و فروش و درست کردن شراب و سایر مایعات مست کننده، حرام است. حتّی نشستن در مجلسی که دیگران استعمال شراب می‌کنند حرام است. چنانچه نشستن در مجلسی که مواد مخدّر استعمال می‌شود نیز حرام است.