عنوان: ماه مبارک رمضان
شرح:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدﺓ من لسانی یفقهوا قولی.

 

ماه مبارک رمضان یک نعمت بزرگ از طرف خداست و ما مهمان خدائیم میزبان خداست و اگر توجه داشته باشیم اگر چیزی به ما ندهند جز تقوا بس است که بگوییم ماه مبارک رمضان نعمت بزرگی است و قرآن به خوبی دلالت دارد این که روزه را ماه مبارک رمضان را وضع کردیم برای این که تقوا بدهیم کتب (علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون) خدا دوست دارد متقی بشوی لذا به تو می‌گوید روزه بگیر و این کلمه تقوا خیلی ارزش دارد خیر دنیا و آخرت دارد یک زندگی منهای غم و غصه منهای دلهره منهای اضطراب خاطر به انسان می‌دهد اگر راستی متقی باشد (الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون) اولیای خدا از گذشته غم و غصه ندارند از آینده ترس و اضطراب خاطر و واهمه ندارند قرآن می‌فرماید امنیت دل مال کسی که متقی باشد (الا بذکر الله تطمئن القلوب) از راه بی‌گمان گره‌هایمان باز می‌شود متقی از راه بی‌گمان گره‌اش باز می‌شود (و من یتقی الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب) آدم متقی زندگی‌اش پایه‌دار است ریشه‌دار است مغز دار است (افمن اسس بنیانه علی تقوی من الله و رضوان الخیر امن اسس بنیانه علی شفاجرف فانها ربه فی نار جهنم والله لایهد القوم الظالمین) متقی زندگی‌اش ریشه‌دار است محکم، مستحکم منهای غم و غصه، منهای ذات منهای خواری با عاقبت به خیری اما زندگی غیر متقی یک زندگی پوچی است بی ریشه‌ای مثل بنا لب دره سیل زده به قول قرآن بنا لب دره سل زده وقتی که طوفان بیاید می‌رود ته دره اما زندگی ظالم به نفس، ظالم به خدا، ظالم به مردم زندگی‌اش ولو رزق و برق هم دارد طوفان که آمد می بردش ته جهنم ما برای تقوا اگر آیه نداشتیم جز همین آیه بس بود که بفهمیم تقوا ترس از خدا اهمیت به واجبات اهمیت به مستحبات اجتناب از گناه خیلی اهمیت دارد ما طلبه‌ها به نسبت همه اصناف بر روی هم که بسنجیم زندگی‌ان بهتر از دیگران است همیشه هم چنین بوده است سببش هم همین است که تقوا در میان ما طلبه‌ها بیش از اصناف دیگر است کارهایمان اگر راستی با خدا باشیم اصلاح می‌شود آنها کارهایشان اصلاح می‌شود اما با خیلی مؤونه کارهای ما اصلاح می‌شود بدون مؤونه این‌ها به تجربه اثبات شده همان که خدا وعده داده است روزی طلبه را من حیث لایحتسب به دست خود خدا برساند و بالاخره این تقوا که هدف از روزه است (کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون) هدف این پیدا شدن تقوا است این ساده نیست خیلی ارزش دارد انسان یک آدم متقی را با یک آدم نامتقی پهلوی هم بگذارد ببیند آن که متقی است چقدر در دنیا چیزها دارد که آن نامتقی ندارد و اگر هیچ نباشد جز این که این به درد چه کنم چه کنم مبتلا نیست آن به درد چه کنم چه کنم مبتلاست اگر هیچ نباشد جز همین بس است که بگوییم تقوا خیلی بالاست این کلمه‌ای که 200 مرتبه تقریباً در قرآن روی آن سفارش شده البته این نعمت اول است انسان بتواند در ماه مبارک رمضان روح خدا ترسی در عمق جانش ایجاد بکند ماه رمضان که تمام شد متقی بیرون بیاید آن ملکه تقوا را پیدا بکند اما برای شماها بیش از این‌ها باید باشد باید ماه مبارک رمضان تمام بشود عیدی بگیرید از خدا نه تقوا را عیدی بگیرید از خدا، خود خدا را الصوم لی و انا اجزی به روزه مال من است تشبه به من است پاداشش هم خود من.

نگویید هم نمی‌شود، می‌شود انسان روز عید فطر عیدی بگیرد از خدا خود خدا را دیگر هیچ چیزی، هیچ کسی نباشد جز خدا مقام انقطاع عن الناس انقطاع الی الله برایش پیدا بشود این دیگر حساب دنیا و آن چه در دنیاست نیست باید بگوییم که قیمتش از بهشت هم بالاتر است و می‌شود توی این ماه مبارک رمضان با توجهات با رابطه‌ها با توسل‌ها با روزه گرفتن واقعی می‌شود این حالت پیدا شود ممکن است هم اول روزه فقهی باشد کم روزه اخلاقی باشد اما آن آخر کار کم کم بشود روزه عرفانی برای همه مخصوصاً برای ما طلبه‌ها این توجه خیلی کار می‌کند انسان وارد ماه رمضان شد توبه به این که مهمان خدا هستم می‌خواهم غذا از خدا غذای روحی یعنی تقوا می‌خواهم برسم به آنجا اقلاً توی نماز توجه و حضور قلب بیابم خدا را نظیر آدم تشنه که می‌یابد تشنگی را با این نیت وارد شود توجه قانون مراقبه کم کم دهه اول، دهه دوم دیگر بشود کم کم روزه اخلاقی دهه سوم با توسل‌ها با شیهای قدر ماه رمضان تمام بشود عیدی بگیرم خود خدا را دائم التوجه این دوام توجه خب ما نداریم حتی توی نماز و می‌شود از خدا بگیریم دوام توجه را برسیم به آنجا که خواب است اما باز هم خواب خدا می‌بیند خواب روحانیت می‌بیند خواب معنویت می‌بیند بیدار است خدا می‌بیند خدا گونه چشم دیگر روحانیت می‌بیند و بالاخره در آخر کار این دوام توجه را از خدا بگیرد در همین اوضاعی که داریم یعنی فساد اخلاقی هست انسان چشم و گوش و زبانش روزه باشد مشکل است اما محال که نیست من از همه‌تان الان یادم آمد یک تقاضا دارم این سیاست بازی‌ها که توی همه خانه‌ها پیدا شده یک کاری بکنید در ماه مبارک رمضان توی خانه شما بنا شد کی خوب است و کی بد است و کی برد و کی باخت کی چی گفت کی چی می‌گوید این‌ها همه یک ماه برود کنار یک ماه خدا بیاید توی زندگی یک ماه دعای افتتاح و دعای ابوحمزه و دعای ثمالی این‌ها بیاید توی کار و یک ما قرآن و هستند افرادی که 3 -2 روز یک مرتبه یک ختم قرآن و شما حتماً این خواندن قرآن همیشه ما توی خانه تلویزیون زن و بچه و مخصوصاً حالا هم دیگر سیاست بازی‌ها و این حرف‌های لااقل بیهوده اما غیبت‌ها تهمت‌ها این‌ها مبدل بشود به خواندن قرآن ببینید زن و بچه می‌خواهند پیش شما حرف‌های سیاسی بزنند او را رد کند او داد سر او بزند او همین حرف‌ها که هست همه جا به جای این یک جزء قرآن بخواند زن و بچه‌تان هم با شما بخوانند رادیوانیش خوب است دیگر اقلاً روزی 2 جزء قرآن می‌خواند و آن کسی هم که قرآن می‌خواند با ترتیل و با یرملون و خوب می‌خواند صدایش هم آواز نیست خیلی زیباست با خودتان زن و بچه‌تان و این کلام الله در ماه مبارک رمضان 2 چیز باید باشد.

یکی کلام نازل، خواندن قرآن یک کلام صاعد یعنی دعا مفاتیح محدث کمی این دعا را خیلی علاوه بر خواندنش که فوق‌العاده مهم است خیلی مضمون بالاست دعا را با توجه به مضمون این کلام صاعد را کم کم انسان ماه مبارک رمضان تمام شود بیابد در وقت دعا خواندن دارد با خدا حرف می‌زند خدا هم توجه به او دارد دیگر در دهه آخر قرآن می‌خواند ببیند که خدا با زبان این دارد با این حرف می‌زند همیشه قرآن این‌ها را می‌خواهد در قرآن ما 3 تا تأکید منحصر به فرد داریم.

یکی راجع به خودسازی است راجع به تهذیب نفس است و این در قرآن نداریم جایی 11 تا قسم بخورد بعد با 5-4 تا تاکید بگوید در سوره والشمس آمده این منحصر به فرد است 11 تا قسم خوردن با 5-4 تا تاکید که می‌شود 17 تا بگوید (قد افلح من زکی‌ها و قد خاب من دساها).

یکی هم راجع به دعا یعنی این اذا سئلک عبادی عنی فانی قریب 17 تا تاکید دارد اما چیزی که خصوصیت دارد آن خودسازی را هم ندارد آن ضمیر متکلم 9 مرتبه تکرار شده () رشد شما در دعاست در راز و نیاز با خداست. (اذا سئلک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فالیستجیبو لی والیومنوا بی لعلهم یرشدون)

 یکی هم راجع به خواندن قرآن آن هم این (فاقرئوا ما تیسر من القرآن) تاکیدش به اندازه‌ای است که باندازه 17 تا تاکید هم بالاتر یک تاکید خاص به خود دارد تمام قرآن این 3 آیات که تاکید خاص به خود دارد منحصر به فرد است

(فاقرئوا ماتیسر من القران علم ان سیکون منکم مرضی و آخرون یضربون فی الارض یتبغون من سبیل الله و آخرون یقاتلون فی سبیل الله فاقرئوا ما تیسر منه) تا می‌توانی قرآن بخوان این غیر از تدبر در قرآن است این غیر از تفسیر قرآن و تبیین قرآن خود این خواندن قرآن است این روشی که همه بزرگان دارند بعد قرآن می‌فرماید خدا می‌داند که تو گاهی مریضی مرض تو هم سخت است حال قرآن خواندن نداری باز فاقرئوا ما تیسر من القرآن خدا می‌داند گاهی سرت خیلی شلوغ است کار دنیا داری بالاخره کار داری خیلی باز هم تا می‌شود قرآن بخوان خدا می‌داند گاهی در خط مقدم جبهه هستید باز هم فاقرئوا ما تیسر منه.

 ماه مبارک رمضان این 3 باید عملی بشود هم مسئله خودسازی هم مسئله خواندن قرآن هم مسئله دعا و راز و نیاز با خدا به جای این حرف‌ها بیایید تعهد بکنید هنوز ماه رمضان هم نیامده تعهد بکنید تعهد با زن و بچه‌تان بکنید تقاضا بکنید التماس بکنید حرف‌های بیهوده توی خانه لااقل این 1 ماه نباشد و این حرف‌های ما لااقل بیهوده است یعنی اگر غیبت نباشد که هست اگر تهمت نباشد که خیلی‌اش هست اگر شایعه پراکنی نباشد که همه‌اش هست لااقل لغو است بیهوده است و لااقل این دل را می میراند از چیزهایی که دل را می‌میراند و دیگر حال عبادت و راز و نیاز با خدا ندارد کارهای بیهوده، حرف‌های بیهوده (قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون و الذین هم عن الغو معرضون) ببینید بعد از نماز دیگر عن الغو معرضون حتی مقدم بر زکات انداخته حتی مقدم بر قانون مواسات انداخته حتی مقدم بر زنا دادن زنا کردن انداخته معلوم می‌شود خیلی مهم است دیگر.

این 1 ماهه زبانمان دستمان باشد. خدا رحمت کند درجاتش عالی عالی‌تر کند آقای اراکی می‌گفتند یک کاری داشتم در مغازه نجار این نجار هی ور ور کرد ما هم نمی‌خواستیم اما این بند به این بودیم باید این چیزی که بردیم درست کند در آخر کار این نجار گفت آقا خیلی کسی می‌آیند پیش من همین طور مثل تو که پایبند به ما شدی خیلی‌ها از همه‌شان یک نصیحت دارم تو هم یک نصیحت به ما بکن آقای اراکی می‌گفتند به او گفتم تقاضا دارم مواظب زبانت باش.

یک کسی آمد خدمت پیغمبر اکرم گفت یابن رسول الله یک موعظه به من بکنید فرمودند اگر بگویم گوش می‌کنی؟ گفت بله باز پیغمبر فرمودند اگر بگویم گوش می‌دهی؟ عمل می‌کنی؟ گفت بله دفعه سوم باز پیغمبر اکرم از او عهد گرفتند عمل می‌کنی؟ بله فرمودند مواظب زبانت باش برای این که غالب مردم به جهنم می‌روند به واسطه زبانشان این حرف‌ها فشار قبر دارد دیگر.

یک کسی را پیغمبر اکرم یک جوانی را گذاشتند توی قبر، شرکت توی دفنش کردند که مادرش آمد گفت دیگر برایت گریه نمی‌کنم برای این که می‌دانم پیغمبر اکرم تو را توی قبر گذاشته آمرزیده‌ای آن مادر که رفت پیغمبر فرمودند قبر چنان فشاری به او داد زیر منگنه الهی له شد این ما لا یعنی را همه ما داریم همه‌مان می بیند انسان مثلاً 1 ساعت 2 ساعت توی جلسه هیچ چیز نداشته جز فشار قبر اگر غیبت نباشد کم پیدا می‌شود مجلس تویش غیبت نباشد موقع افطار غیبت می‌کند غیبت می‌شنود یعنی پیش عالم ملکوت همین جور که نان و خورشت و این چیزها هست برای افطار کردن یک آب گوشت میته آن هم گوشت انسان توی سفره، خب ملکوت می‌بینند دیگر ما سر افطارمان سر سحرمان این گوشت مرده را باید بخوریم یا می‌شنویم یا می‌گوییم و بیاییم این 1 ماهه بجای ما لایعنی قرآن بخوانیم دعا بخوانیم به جای این غیبت‌ها، تهمت‌ها شایعه‌ها خودسازی کنیم (تفکر ساعه خیر من عباده سبعین سنه) این قدر متیقنش همین خودسازی‌هاست انسان یک قانون مراقبه برای خودش درست بکند شب مراقبه روز مراقبه این روزه را بگیرد بدون گناه، نه برای ما طلبه‌ها این روزه را بگیرد بدون ما لایعنی و الا اگر ما لایعنی باشد روزه صحیح است روزه فقهی ما طلبه‌هاست که رساله می‌دهیم به مردم اما این روزه اخلاقی شما خودتان می‌دانید صاحب وسایل در کتاب صوم روایات فراوانی نقل می‌کند هر کس دروغ بگوید روزه‌اش باطل است هر کس غیبت کند روزه‌اش باطل است هر کس تهمت بزند روزه‌اش باطل است هر کس ما لایعنی داشته باشد روزه‌اش باطل است خب شما که توی رساله نمی‌گویید این بطلان اخلاقی یعنی روزه‌ای که تویش غیبت بشود هیچ چیز این روایت‌ها را مسلم شما برای مریدهایتان می‌خوانید مسلم خواندید که پیغمبر اکرم در همین ماه شعبان برای این که مردم را مهیا کند گفتند همه باید روزه بگیرید حکم پیغمبر اکرم همه روزه گرفتند و فرمود هر کس می‌خواهد افطار کند از من باید اجازه بگیرد لذا دسته دسته می‌آمدند اجازه می‌گرفتند پیغمبر اکرم اجازه می‌دادند یک پیر مردی آمد اجازه گرفت گفت یا رسول الله 2 دختر هم داشتم حیا کردند از خانه نیامدند اجازه بدهید آنها هم افطار کنند فرمودند تو روزه‌ای آن 2 تا دختر روزه نیستند فرمودند این‌ها مقدس اند می‌دانم حرف شما را می‌شنوند فرمودند برو به آنها بگو استفراغ کنند 2 لخته گوشت متعفن از دهان این‌ها افتاد این‌ها دیگر سه تایشان آمدند خدمت پیغمبر اکرم، یا رسول الله ما گوشت نخورده بودیم ما اصلاً سحریمان افطاریمان گوشت نبود حضرت فرمودند مگر نخواندی (لایغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه می تا فکرهتموه).

لذا این روایت‌ها این معنایش است صحیح فقهی قضا ندارد کفاره ندارد اما روز با غیبت که دیگر روزه نیست دروغ که دیگر روزه نیست و اما علاوه بر این که گوشمان چشممان زبانمان دلمان هم کم کم کنترل بشود یک روزه این جوری بگیریم دل کنترل باشد.

یک دفعه به شما می‌گفتم خدا رحمت کند این بزرگان را سوادی نداشتند اما مجسمه‌تان خودسازی بود دیگر سازی بود می‌گفت روی منبر یک کسی گفت ای مردم برای همه چیز در بسازید برای گوشتمان چشمتان زبانتان دلتان یک اهل دلی آقای زاهد خدا رحمتش کند بنا کرد بلند بلند گریه کند گفت دل ندارم تا برایش دل بسازم خراب شده توی ماه رمضان انسان باید دل پیدا کند برای این دل هم در پیدا کند تخیل‌ها وسوسه‌ها تفکرهای تخیلی برود کنار پس چی بیاید؟ صاحب دل، صاحب دل کیست؟ (قلب المؤمن عرش الرحمن) روز عید عیدی بگیرد از خدا خود خدا را (الصوم لی وانا اجزی به).

خدا این ماه مبارک رمضان نعمت بزرگی است فرصت بزرگی است خدایا توفیق آنها گفته شد عملش را به همه ما عنایت بفرما.

                                                                                                                               و صلی الله علی محمد و آل محمد