جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: آیا سلام دادن به کفار جایز است؟
    موضوع درس:
    شماره درس: 196
    تاريخ درس: ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

    متن درس:

    أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي.

     

    در مسأله 32: از مسائل مبطلات نماز

    می فرماید: مقتضى بعض الاخبار عدم جواز الابتداء بالسلام على الکافر إلا لضرورة، لکن یمکن الحمل على إرادة الکراهة، و إن سلم الذمی على مسلم فالأحوط الرد بقوله: « علیک » أو بقوله : « سلام » من دون علیک.

    بعضی از روایات می­گوید که نمی­شود به کافر سلام کرد، مرحوم سید می­فرماید: روایت ها بیشتر از کراهت دلالت ندارد، بعد می­فرماید که خوب است اگر کافر ذمی به تو سلام کرد جوابش را بدهی علیک، یا جوابش را بدهی سلام. و دربارۀ اینهایی که مرحوم سید فرمودند روایت هم داریم.

    روایات فراوانی در این باره هست، برای اینکه در زمان ائمه طاهرین علیهم السلام کفار یهودی و  نصرانی­ در پناه اسلام زیاد بودند. و اینها رفت و آمد با مسلمانان هم داشته­اند. لذا در این باره روایاتی وارد شده، بعضی از موذی­ها مثل یهودی­های موذی وقتی به مسلمانان می­رسیدند می­گفتند «لام علیک» یعنی مرگ بر تو. آنها از ائمۀ طاهرین سوال ­کردند که این متقلب ها بعضی مواقع به ما می گوید «لام علیک» ما چه کنیم؟ می فرمود: شما هم بگویید «علیک» یعنی مرگ بر تو.

    یا در بعضی از روایت ها می­گوید وقتی دکتر می­روم باید به او سلام کنم چه جور است؟ می فرماید: اشکالی ندارد تو سلام به این یهودی بکن دعات مستجاب نمی­شود اما با او گرم بگیر، دعا و احوالپرسی کن و او جواب بدهد. این جور روایت ها هست. مرحوم سید می دیدند که این روایت ها را بخواهد حمل بر حرمت بکنند مشکل است برای اینکه اگر حرمتی در کار بود چون آن زمان یهودیان و نصرانیان در دل مسلمانان زیاد بودند. لذا مرحوم سید ­دید نمی­شود روایت ها را حمل بر حرمت کند، لذا روایت ها را حمل بر کراهت کرده است.

    و اینکه تماس با آنها کراهت دارد، سلام به آنها کراهت دارد اما حرام نیست، دیگران هم اگر مطالعه کرده باشید محشین بر عروه هم به همین صورت جلو آمدند. و بالاخره این که قائل به حرمت نشدند، قائل به کراهت شدند و گفته­اند سلام و تعارف با یهودیهایی که در زیر پرچم اسلام هستند مثل یهودیها و نصرانی­های الان که در اصفهان زیاد هستند، گفته­اند سلام به آنها و گرم گرفتن با آنها کراهت دارد. اما نمی دانم چه شده یک آیۀ شریفه در اول سورۀ ممتحنه هست و این آیه از محکمات و دستور کامل راجع به این مسئله دارد. می فرماید: «لاَ يَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‌ * إِنَّمَا يَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِيَارِکُمْ‌» پروردگار عالم نهی نکرده است تماس شما را با کفاری که زیر پرچم اسلام هستند و حربی نیستند، شما به اینها خوبی بکنید، سلام بکنید، جواب بدهید، وقتی پیش دکتر نصرانی می­روید به او سلام کنید، وقتی کسی پستی دارد ولی نصرانی است به او سلام کنید و دست بدهید، می­فرماید اینها اشکالی ندارد.

    خدا نهی از اینها نکرده است، «لاَ يَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» مسلمان باید تو دل برو باشد به قول عوام، باید دفع نکند، رفع نکند، جاذبه و کشش داشته باشد، با مسلمانان که باید چنین باشد با کفار غیر حربی نیز باید چنین باشد، اما اگر کافر حربی بود مثل صهیونیسم های الان، حتما باید قطع رابطه باشد. «إِنَّمَا يَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِيَارِکُمْ‌» این دیگر کافر حربی است و دیگر باید با او قطع رابطه بکنید.

    اگر کافر یا کفاری پیدا شد که توطئه گر بود باید با آنها قطع رابطه بکنید، جنگ نکنید اما آشتی هم نکنید. اسلام می گوید من جنگ با کسی ندارم اما اگر کسی بخواهد با من بجنگد او را نابود می­کنم. چنانچه پیغمبر «صلی­الله­علیه­وآله» هشتاد و چهار جنگ برایشان پیش آمد و تمام این جنگ ها دفاعی بود، نمی­توانید جایی پیدا بکنید که یک جنگی را خود پیغمبر اکرم شروع کرده باشند، امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه» در حکومتشان سه جنگ خیلی سختی پیش آمد، جنگ جمل، صفین و جنگ خوارج، هر سه برای امیرالمؤمنین خیلی سخت بود و گاهی اوقات بلند بلند گریه می­کردند، ولی هر سه جنگ را دیگران پیش آوردند. جنگ جمل را مسلمانان جنگجو، فرصت طلب، ریاست طلب، امیرالمؤمنین به آنها ریاست نمی­داد آنها از مکه و مدینه به عراق آمدند و توانستند جنگ جمل را بپا کنند. و بعد معاویه جنگ صفین را پیش آورد و برای امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه»  مسلمان کُشی خیلی سخت بود. جنگ خوارج، جنگ با خشک مقدس ها بود، آنها از نظر عبادت خیلی بالا بودند اما یک آدم های قسی القلبی بودند لذا با شیعه خیلی بد رفتار می­کردند. در تاریخ هست که دو نفر از آنها رسیدند به یک زن و مرد شیعه و مرد را کشتند و آمدند سراغ زن، آن زن باردار بود به او گفتند در دل چی داری؟ آن زن گفت نمی دانم، آنها بچه را از شکم مادر بیرون کشیدند و در مقابل چشمان مادر او را کشتند، امیرالمؤمنین هم مجبور شدند خوارج نهروان را برانداختند، اما همۀ اینها جنگ های دفاعی بود، چنین چیزی نداریم که خود امیرالمؤمنین با مسلمانان جنگ کرده باشند، لذا این آیۀ شریفه به ما راجع به رفتار و کردارمان با کسانی که با ما کار ندارند و می­خواهند با ما رابطه داشته باشند در وضع فعلی باید رابطه داشته باشیم مخصوصا اگر رابطه نداشته باشیم تحریم های این ناجنس پیش می آید و این تحریم ها ما را فلج کرده است.

    و معنای تحریم ها یعنی ترک رابطۀ دنیا با ما، و الان ترک رابطه دنیا با ما شده است و ما هم باید یک کاری بکنیم ان شاء اللّه تحریم ها از بین برود و دشمن سرسخت ما آمریکا نابود بشود. و رئیس جمهور دیوانه دست از دیوانگیش بردارد، و ما بالاخره با دنیا رابطه داشته باشیم و قرآن می فرماید خیلی خوب است، «لاَ يَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‌» اگر جنگ با تو دارند دیگر نمی شود ساکت شد، نمی شود زیر بار رفت، «إِنَّمَا يَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِيَارِکُمْ‌» قرآن در این آیۀ محکم نشان می­دهد و تقریباً کلمات مرحوم سید را سالبه بانتفاء موضوع می کند و مرحوم سید باید در این مسئله که یک مسئلۀ سیاسی است سیاست فقه ما را فرموده باشند و به جای این حرمت ها و کراهت ها و به جای اینکه این روایت ها که موردی است مثلاً یک موردی سوال می کند دیدم به من گفت لام علیکم تو هم بگو علیکم یا یک موردی سوال می کند می خواهم دکتر بروم گرم بگیرم یا نه سلام بکنم یا نه، نباید تمسّک به این روایت ها بکنند که موردی است و مربوط به فقه نیست.

    و آن که مربوط به فقه است این آیۀ شریفه است و مرحوم سید باید این آیۀ شریفه را حتی فرموده باشند برای اینکه می دانید رسم مرحوم سید این است که بعضی اوقات که شیرین باشد تمسک به روایت می کنند تمسک به قرآن می کنند در اینجا باید تمسک کرده باشند به قرآن و بگویند سلام کردن به کفار موارد دارد، موارد متفاوت است، و آنکه قرآن می گوید یک موضوع کلی است اگر کفار کاری با تو ندارند همکاری با شما می کنند می توانی از آنها استفاده بکنی یا استفاده بدهی مثل دنیای امروز باید استفاده کنی.

    و صلّی الله علي محمّد وَ آل محمّد

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365