جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر


 
  • پیام به یادوارۀ شهدای گمنام جامعۀ اطلاعاتی استان اصفهان
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
  • پيام تسلیت در پى شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله
  • پیام در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان
  • پيام تسلیت در پی حادثۀ اندوهبار معدن طبس
  • پيام تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت آيت‌الله محفوظى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام خطاب به حضرت آیت‌الله العظمى شبيرى زنجانى«دامت‌بركاته‌الشّريف»
  • پیام به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف»
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5)

  • -->

    عنوان درس: کار، کوشش و تلاش
    موضوع درس:
    شماره درس: 43
    تاريخ درس: ۱۳۸۲/۳/۱۵

    متن درس:

    بسم الله الرحمن الرحيم

    الحمدلله ربّ العالمين و الصّلوه و السّلام علي خيرِ خلقهِ، اَشرفِ بريّته ابي القاسم محمّد صلّي الله عليه و آله الطّيبيّن اَلطَّاهرين و علي جميع الانبياء و المرسلين سيّما بقيّه اللهِ في الارضين و لعنته الله علي اعدائهم اجمعين.

    قبل از آن‌كه وارد بحث بشويم، يك نكته‌اي را تذكر بدهم و شما بايد متذكر باشيد، وآن نكته اين است كه اين، شهداء، معلولين و مجروحين و اسراء به ما خيلي خدمت كردند، ما اگر نظام داريم، مرهون اون‌هاست، اگر وطن داريم، مرهون اون‌هاست.

    اگر الان، امنيت داريم، مرهون اون‌هاست، و دنيا و آخرت ما مرهون اون‌هاست، و به ياد شهداء، به ياد اين معلولين، به ياد اسراء، خيلي بايد باشيم، و من تقاضا دارم، به اين نكته اهميت بدهيد، و بدانيد، اين‌ها، متسجاب‌الدعوه هستند. از روح پاك اون‌ها، استمداد بكنيد، هم براي دنياتون هم براي آخرتتون. و براي اين‌كه شهدا روح مقدس آن‌ها را جلب به جلسه بكنيم براي همه‌ي شهداي مقدس مربوط به نظام جمهوري اسلامي، مخصوصاً شهداي 15 خرداد سه تا صلوات بفرستيد.

    بحث ما، اين بود كه چه كنيم بتوانيم خودسازي بكنيم، چه كنم اين امر مهم را بتوانيم عملي بكنيم، درخت رذالت را از دل بكنيم، درخت فضيلت به جاي اون قرض كنيم، و از ميوه‌ي اون هم خودمون هم ديگران استفاده كنيم در اين‌باره راه‌هايي را متذكر شدند و از جمله راه‌ها اين دستورالعمل‌است كه به پيامبراكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله داده شده است. همان اول بعت در اول سوره مزمل و خود قرآن متذكر است كه بار سنگين نبوت را به منزل رساندن كاريست مشكل و قرآن مي‌فرمايد اگر اين بار سنگين را اگر بخواهي به منزل برساني به اين دستورالعمل عمل كن اين دستور العمل يازده جزء دارد رد بعضي از اين اجزاش صحبت كردم، جزء اولش شب‌بيداري به اندزاه‌ي وسع انسان هر كسي به اندازه‌ي وسعش اما حتماً بايد باشد دنيا بخواهد آخرت بخواهد سير و سلوك بخواهد، بار سنگين را به منزل رساندن بخواهد يا مسئله‌ي ما تخليه و تحليه بخواهد اين بايد باشد، نباشد نيم شود زندگي يك كاف سر به گم مي‌شود در سير و سلوك هم حتماً به جايي نخواهد رسيد. دستور دوم و جزء دومش خواندن نماز شب، در اين‌باره هم يه مقداري صحبت كردم و زا همه،‌مخصوصاً جوان‌ها تقاضا دارم نيم‌ساعت اقلاً قبل از اذان صبح بيدار باشيد اين نماز شب را ولو به طور مختصر بخوانيد،‌دستورالعمل سوم، يعني جزء سوم از اين دستورالعمل سر و كار داشتن با قرآن تفسير قرآن برداشت از قرآن قرآني كه كپيه‌ي عالم وجود است به قول حضرت امام رضوان‌الله‌تعالي‌عليه تجلي پروردگار عالم است. با همه اسماء و صفاتش ما بايد به اون اهميت بدهيم، و از همه تقاضا دارم با قرآن خيلي سر و كار داشته باشيد. جزء چهارمش تمسك به ولايت اگر تمسك به ولايت داشته نباشد نظير اون اتمي است كه محور نداشته باشد معلوم است نمي‌شود به جايي رسيد، تمسك به ولايت است كه انسان را مي‌تواند به جايي برساند و راهنماي باطني چنان‌چه راهنماي ظاهري آن‌ها هستند قافله‌سالار در احكام ظاهر آن‌هاهستند در اين‌نباره هم يك مقدار صحبت كردم و بحث رسيد به جمله‌ي پنجم يعني به كار و كوشش به اين جمله «لو ان لك في النهار صبحاً‌طويلا» يا رسول‌الله، شب‌بيداري بايد باشد نمزا شب بايد باشد سر و كار دشان با قرآن بايد باشد سر و كار داشتن با ولايت بايد باشد اما، دوش به دوش اين‌ها هم بايد در روز بايد كار، تلاش، كوشش به اندازه‌ي وسع انسان دو، سه جلسه در ابن‌باره صحبت كردم و بنا شد چون‌كه فوق‌العاده امر مهم است هم براي آقايان و هم براي خانم‌ها چند جلسه‌اي درباره‌ي كار و كوشش صحت كنم چيزي كه گفتم الان تذكر بدهم. اين‌كه قرآن در اين آيه‌ي شريفه، مكته‌اي دارد و اون اين است كه كار براي چي؟ مي‌فرمايد هم براي دنيا و هم براي آخرت و هم براي سير و سلوك هم براي خود و هم براي اجتماع يعني همين طوري كه اين ستاره‌ها اين كهكشان‌ها، همه، همه اين‌ها شناور در فضا هستند و يك تلاش فوق‌العاده‌اي دارند ما هم بايد اين تلاش و كوشش شبانه‌روزي را داشته باشيم و همين طور كهاين ستاره‌ها اين كهكشان‌ها به يك حركت اكتفا نمي‌كنند و حركت‌هاي متعدد دارند ما هم بايد چنين باشيم در حالي‌كه بايد سير و سلوك بكنيم بايد براي دنيامون كوشا بايم در حالي‌كه بايد باري دنيامون كوشا باشيم بايد براي آخرتمان كوشا باشيم در حالي‌كه باي به فكر خود و زن و بچه باشيم و كار فردي كنيم بايد به فكر اجتماع هم باشيم و كار اجتماعي كنيم، فقط يك كار نمي‌شود چنان‌چه اين كره‌ي زمين‌ ما چنان‌چه يك جركت داشته باشد نيم شود و بايد بيش از شانزده حكرت داشته باشد تا بتواند پابرجا باش تا بتواند براي خودش و ديگران مفيد باشد هر انساني هم بايد چنين باشد رد مورد اميرالمؤمنين سلام‌الله‌عليه داره كه ايشون در حالي‌كه در شب، يك زاهد، يك عابدي بودند در روز يك زاهد اما فعالي بودند.

    «رهباناً بالليل و اسدٌ في النهار» بايد چنين باشيم، لذا كار منقسم مي‌شود به پنج قمت و همه‌مون بايد اين پنج قسم كار در زندگيمان باشد نه طولي، عرضي، يعني در حالي‌كه كار فرهنگي داريم، كار خدماتي داشته باشيم، در حالي‌كه كار خدماتي داريم كار توليدي داشته باشيم، و بالاخره اين پنج قسم كاري كه الان مي خواهم بگويم بايد همه‌مون در عرض در آن واحد اين پنج كار در زنئدگي ما باشد تا هم دنيا داشه باشيم هم آخرت هم كمال دشاته باشيم هم سير و سلوك و بالاخره هم به فكر خود بايم هم به فكر ديگران كار منقسم مي‌شود به پنج قسم، اول كار فرهنگي كه انسان بايد خود را عالم كند، به هر اندازه كه مي‌تواند و در اين‌باره توقف ممنوع است و اين جمله را همه‌ي شما شنيده‌ايد كه پيامبراكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله فرموده است «اطلب العلم من المهد الي اللحد» سعيد هم به شعر، درآورده است. زگهواره تا گرو داشن بجوي. خيال مي كردند كه اين اغراقه اماحالا مي‌بينند مه بچه از همان روزي كه دنيا مي‌گويد قالب، غرائز او بالقوه است اما دو تا غريزه‌ي بالفعل دارد، كي خوردن و آشاميدن يكي علم‌جويي و علم‌يابي مي‌بيند كه روان‌شنا‌س‌ها گفتند، جامعه‌شناس‌ها گفتند اون افرادي راجع به كودك كار كردند از نظر رواني،‌ از نظر  پزشكي گفتند و اسلام هم روي اين پافشاري دارد درگوش راست او الله‌اكبر بگو در گوش چپ او اشهد ان لا اله الله بگو اسم او را هم بگو. كه اسم تو چيست. اينها فقط يك تشريفات نيست. يعني الله اكبر را اين بچه درك مي‌كند اسمش را هم اين بچه درك مي‌كند و در صحنه‌اي كههست هم علم‌يابي هم علم جو، تمام صحنه‌هايي كه در خانه‌ي ما مي‌گذرد در اطراف ما مي‌گذرد درك مي‌كند لذا حتي نهي شده است در وقتي كه بچه بيداره زن و مرد بخواهند همبستر شوند. خوب نيست درك مي‌كند برداشت مي‌كند و بالاخره اگر صحنه صحنه گناه باشد اين بچه برداشت مي‌كند ولو گهواره است بچه ده روز است، اگر هم صحنه نمازشب ثواب باشد خدكمت باشد خوش‌خلقي باشد اين بچه درك مي‌كند. واي به اون بچه‌اي كه در خانه‌اي پرورش بشود كه زن و مرد يا هر دو پرخاشگر باشند همين زبون‌درازي‌ها نيش‌ها داد و فريادها روي اين بچه اثر مي‌گذارد اين بچه را عقده‌اي مي‌كند خانه‌ي بانشاط،‌خانه‌ي پر از محبت روي اين بچه تأثير مي‌گذارد من در قم يه وقتي كه در اين‌باره يك ماه صحبت مي‌كردم و كتابي هم شده است به خانم‌ها سفاشر مي‌كردم مي‌گفتم خانم، اگر مي‌خواهي گناه بكني مثلاً موسيقي شهوت‌انگيز، حرف‌هاي بي‌جا، غيبت‌ها، تهمت‌ها، گناه در اتاق تو باشد اين بچه را ببر در وسط برف‌ها ‌بگذار بيا گناهت را بكن. بعد برو بچه را بياور در اتاق بودن بدتر از اين است كه اين بچه روي برف‌ها خوابيده باشد جداً‌چنين است و اين علم‌جويي و علم‌يابي از اون وقتي كه بچه به دنيا مي‌آيد هست بايد ما او را ارضاءش بكنيم تا وقتي كه از دنيا برود بايد باشد آني نباشد كه اين علم‌جويي علم‌يابي نباشد از بزرگان مي گه در مدت‌عمر يك شب نشد كه مطالعه نكنم مگر شب مردن بابام يك بزرگ ديگري مي‌گويد يكك شب نشد مطالعه نكنم مگر شب عروسيم.

    اما همين‌ها را هم  ما سراغ داريم به افرادي كه شب مرگ بچه‌اش مطالعه داشت مرحوم صاحب جواهر رضوان‌الله‌تعالي‌عليه يك مرد بالايي است اين جواهر به قول حضرت امام كرامت كرده است توانسته ايت اين جواهر را بنويسد اما با تلاش با كوشش يك پسري داشت عصاي او بود يه پسري داشت فوق‌العاده بود اين پسر مرد عصري او را غسل دادند كفن نكردند براي اين‌كه فردا تشييع جنازه بشود و اين را آوردند در كتاب‌خانه‌ي اين آقا، آقا نمزا مغرب و عشاءشان را خواندند موقع نوشتن جواهرشان شد آمدند سرجنازه‌ي اين پسر نشستند سه،‌ چهار ساعت كار كردند، بعد هم هديه كردند ثواب اين سه، چهار ساعت را به روح رفتوح اين پسر.

    شب‌ عروسي مطالع كردند، داماد علامه‌ي مجلسي كه الان در همين‌جا دفنه ملاصالح‌مازندراني اين علامه‌ي مجلسي ديد نابغه است با فكر است در حالي‌كه ذهن و حافظه‌اش خيلي خوب نبود. اما با تلاش و كوشش به مقامي رسيد علامه‌ي‌مجلسي دخترش را داد به اين شب‌ عروسي اين مطالعه‌‌اش را رها نكرد عروس منتظر بود اين مطالعه مي‌كرد  اتفاقاً عروس ملا هم بود. و بالاخره مسئله‌اش مفصل است نشد اين به جايي برسد عروس خانم مسئله‌اش را حل كرد. مطالعه اش تمام شد وقتي مطالعه تمام شد، رفت سر عروسيش شب عروسيش هم سه، چهار ساعت مطالعه كرد. امام باقر سلام‌الله‌عليه اگر دو دسته متلاقي شدند يعني در جنگ در خط مقدم جبهه، همون‌جا تو مواظب باش، علم‌يابي، علم‌جويي را فراموش نكني، انسان در شبانه‌روز حتماً بايد رو به كمال باشد از نظر علمي، حالا از نظرهاي ديگر هم بعد درباره‌اش صحبت مي‌كنم اما آن‌چه الان هست از نظر علمي و متأسفانه ما در اين‌باره كوتاهيم خيلي هم كوتاهيم ان‌شاءالله دروغه، اما آمارگيري كه مي‌كنند آمار كه مي‌دهند مي‌گويند مثلاً ژاپن هر فردي در شبانه‌روز شش ساعت مطالعه دارد ايران بيست‌ دقيقه اين‌ها ننگ است. اگر راستي، اين‌ها درست باشد نمي‌شود هم اينها را مخفي كرد نه درسته چنين است. چرا ژاپن بايد در عرض تقريباً پنجاه سال يك توبره‌ي خاك شد يه تپه‌‌ي خاك شد در جنگ جهاني دوم، اما خودش را الان رسونده به اون‌جا كه اگر مقدم بر ممالك متمدنه ممالك صنعت‌دار نباشد حتماً كمتر نيست چرا؟ كار، تلاش، كوشش وقتي كه آمار بدهند شش ساعت در شبانه‌روز هر فردي از زنش از مردش كار بكند، معلوم است اين به جايي مي‌رسد وقتي هم آمار بدهند ما بيست دقيقه كارمان مي‌رسد به اين‌جا از نظر ديني، خب چيز بلد نيستيم ديگه يعني الان كدوم شما، خانم‌ها، كدوم شما آقيان مسلط بر رساله‌‌ي مرجع تقليديد و جداً‌ گيريد رساله‌ يمرجع‌تقليد يك رساله‌ي فارسي همه فهم و اون مجتهد تقريباً چهل سال، پنجاه سال شبانه‌روز خون‌جگر خورده است اين رساله را نشوته است مجال داده به دست شما، شماها همه بايد مسلط بر اين رساله باشيد نيستيد. حتي در اون مسائل اوليه گيريد تو ننماز جماعت بايد مقدم نشه اين آقا هي مرتب مي‌گه، آي آقايون مقدم بر امام جماعت نشويد به خرجتان هم نمي‌رود اين مسئله خيلي جزئي چه رسد برسد به اون‌جا كه مسائل مربوط به خانم‌ها خب اين مسائل را خانم‌ها بايد بدانند اين رساله براي اون‌ها نوشته شده امام رساله هم نمي‌دانيم بيا دبستانمان استسمار نيست دبيرستانمان استسمار يست، دانشگاهمون استسمار يست. راستي تخصص تعهد كوشش تلاش انسان مي‌بيند اين دانشجو تنبل اين دانشجو همه چيز رامقدم بر درس اما موقع امتحان كه مي‌شه چه شلوغ‌بازي در مي‌ياره تو كتاب‌خانه يادر جاهاي ديگخ تا اين‌كه بتواند امتحانش را بدهد اين امتحان معلومه به درد نيم‌خورد معلومه كسي را به جايي نمي‌رساند اما هست همه‌ي  شما جوان‌ها چنينيد در داشنگاهمون در دبيرستانمون در دبستانمون لنگيم در دين و رساله‌ي عمليه لنگيم همه‌ي خانم‌ها، همه  آقايوم واجب است از اوجب واجبات است اصول دين را بداند با دليل و برهان بدانيد يعني الان از مشا بپرسند معاد جسماني پابت كن بايد فوراً يك دليل محكم بياوري كه معاد جسماني است نه روحاني معاد هست اون ه جسماني.

    حضرتولي‌عصر الان پشت پرده‌ي غيبت است. روزي ظاهر مي‌شود پرچم اسلام روزي بر كره‌ي زمين افراشته مي‌شود به چه دليل؟ فوراً بايد دليلش را بياوري، خدا هست، به چه دليل؟ خدا يكي است مستجمع جميع صفات رذيله است، قرآن، يك معجزه تا روز قيامت لذا پيامبر خاتم است، به چه دليل؟‌دوازده نفر امام به چه دليل؟ خلافت بلافصل مولا اميرالمؤمنين عليه‌السلام به چه دليل؟ همه‌ي اين‌ها بايد روي آن دليل باشد. اين اصول ديني كه مي‌نويسند كه براي متخصص‌ها،‌نمي‌يسند براي همه‌،  همه، همه، همه‌ي شما عزيزان كه اين‌جا هستيد. از خانم‌ها از آقاين از پيرها از جوان‌ها بايد مسائل مربوط به اعتقادات، اجتهادي باشد. خيال هم نكنيد فقط 5 تا مسئله است، نه. همين رساله عمليه من، يك اصول دين در آخرش نوشته‌ام، چهل فصل دارد، يعني چهل تا اعتقاد با استدلال شماها بايد بدانيد و خيال نمي‌كنم در اين جلسه‌ي مقدس شما خوب‌ها هستيد در اين جلسه مقدس يكي باشد چنين باشد ما كم كاريم ما بي‌كاريم ما وقتي كه برسد به سرگرمي‌ها تا ساعت يك بعد از نصفه شب فيلم تلويزيون مي‌بينيم سرگرميم اما در كار كه مفيد باشد اساسي باشد كم كاريم، بي‌كاريم و از سوال‌هايي كه روز قيامت مي‌شود به عنوان بازپرسي آقا خانم به اين‌ها اهميت بدهيد يعني قبل از رسيدن به حساب و كتاب «العبد لا يزول قد ماه، يوم القيامه حتي يسئل، عن شبابه في ما ابلا و عن عمر هي في ما افناي» يه بازپرسي در روز قيامت قبل از اين‌كه به حساب و كتاب برسد سؤال مي‌شه از عمرتون در چي مضرف شد، از جواني در چي مصرف شد؟ بايد اون‌جا بتوني بگي من جوانيم را در علم در تعليم در تعلم براي دنيام براي آخرتم اميرالمؤمنين سلام‌الله‌عليه در نهج‌البلاغه مي‌فرمايد اگر كسي دو روزش مثل هم باشد اين مغبوبه اين ورشكسته است آدم مغبون اوست كه يك معامله‌اي كرده باشد گول خورده باشد اين مغبون است.

    اما اگر روز بعدش، بدتر از روز قبلش باشد ان معلون است پس بايد چي باشد هر روز رو به ترقي باشد، اين فقط در عبادت نيست،‌ در سير و سلوك نيست، نه هر روز بايد رو به ترقي باشيم، از نظر علمي.

    ثواب هم خيلي دارد، همه شما شنيده‌ايد اين جمله را حيف كه بهش عمل نمي‌كنيد. «تفكر ساعه خيرٌ من عباده سنه» يك ساعت فكر كردن يك ساعت علم پيدا كردن اين بهتر از اين است كه يك‌سال عبادت بكنيد حضرت امام رضوان‌الله‌عليه در چهل حديث، روايت را نقل مي‌كنند كه «تفكر ساعه خير من بعاده سبعين سنه» يك‌ساعت فكر كردن بهتر از هفتاد سال عبادت است،‌مي خواهيد اسلام چقدر امتياز بدهد، كجا سراغ داريد اين قدر امتياز براي علم داده دشه باشد، آمريكا،‌اروپا، پوروي، آسيا،‌كجا سراغ داريد؟ اين‌قدر امتياز بدهند به علم، «تفكر ساعه خير من عباده سنه» يا «تفكر ساعه خير من عباده سبعين و سنه» و اصلاً،‌ وقتي كه برويم تو قرآن، معجزه آمده، بريا چه آمده؟ پيامبر يك معلم آموزشي و يك معلم پرورشيست، قرآنش هم يك كتاب پرورشي است و يك كتاب آموزش است بابا اين قرآنه، بابا صدوبيست‌وچهار هزار پيامبر آمدند كه ما عالم بشيم، ما دانا بشويم.

    عالم تكوينش هم مرحوم شهيد رضوان‌الله‌عليه در منيه تمسك به اين آيه مي‌كنند، مي‌فرمايند كه عالم تكوين براي اين‌كه اين انسان عالم بشه«اله و الذي خلق السموات و الارض سبع و من الارض مثلهن يتنزل الامه بينهم لتعلمون» خدا اونه كه عالم وجود را آفريه است آسمان هفت‌گانه زمين هفت‌گانه آن‌چه در آسمان‌ها و در زمين است. برا يچي؟ لتعلمون، براي اين‌كه شما تحصيل بكنيد قدرت الهي را درك بكنيد علم الهي را درك بكنيد و بالاخره برا يان‌كه شما روز به روز از نظرعلمي رو به ترقي باشيد دو، سه تا آيه در قرآن اول سوره‌ي علق اون آياتيست كه به پيامبر نازل شده و به منزله‌ي بدائت و استدلالله قرآنه، يعني اين چهار پنج تا آيه مي‌گويد، كه  قرآن يعني چه؟ مي‌گويد برنامه 23 ساله پيامبر يعني چه؟ و بدائت و استهلال ميگويد كه آي انسان خلق شدي براي تعليم و تعلم. «اقراء بسم ربك الذي خلق خلق الانسان من علق اقراء و ربك الاكرم الذي اعلم بالعلم علم الانسان مالم يعلم» و پرودگار عالم مي‌گويد گراميست، چرا گراميست؟ بريا اين‌كه معلم است؟ ‌خدا گراميست، چرا؟ برا اين‌كه معلم است. اسم معلم و اسم متعلم و اسم قلم و اين‌ها در اين سه چهار تا آيه يعني اصلاً برنامه پيامبراكرم تعيلم و تعلم بوده است و مابايد اين كار فرهنگ يرا داشته باشيم واي به اون كسي كه يك شبانه‌روز از او بگذرد اما يك مقدار بالاتر نرفته باشد، اما يك چيزي ياد نگرفته باشد و به قول اميرالمؤمنين سلام‌الله‌عليه اگر كه ديروز ياد گرقته امروز ياد نگرفته كه اصلاً اين معلونه بايد هر روز رو به ترقي باشد و متأسفانه همه ما ننگيم، دانشگاه ما صد در صد اين نيست كه عالم بپروراند و بايد چنين باشد، دبيرستان‌هاي ما، دبستان‌هاي ما، درصصد اين نيست كه عالم بپروراند و بايد چنين باشيم، خود ما چنين نيستيم كه خانمون دبستان باشد دبيرستان باشد دانشگاه باشد خود ما چنين نيستيم كه راستي واداريم كه منبرهاي ما علمي باشد ما چنينيم كه راديو، تلويزيون ما كه بايد داشنگاه باشد به قول حضرت امام وضعش رسيده به اون‌‌جا يه قصه‌خواني شده فيلم‌بازي شده همه اگر راستي بگويند اين فيلم را نمي‌خواهم همه‌اش هم نمي‌گويم صحبت ديني، نه مي‌گم صحبت علمي راستي يك فيلمي كه سر تا پا علم باشد يه صحبتي كه سرتا پا ترقي ذهني ترقي عقلي باشد خب بايد همه‌مون چنين باشيم نيستيم. و واي به اون ملتي كه عملش استسماري باشد واي به اون ملتي كه علم ندشاته باشد واي به اون ملتي كه آمار بدهند و بگويندكه شبانه‌روز بيست دقيقه مطالعه دارد اين‌ها موجب تأسفه اين همه اسلام روش پافشاري داره اما ما اين‌قدر بي‌تفاوت راجع به علم‌يابي راجع به علم‌جويي اين قسم اول كار، تلاض،‌كوشش كه بالاترين مرابت، بالاترين اقسام هم، همين كار فرهنگي‌يست، و متأسفانه همه ما در اين كار فرهنگي لنگيم دو،‌سه كلمه مصيبت بخوانيم براي رفع گرفتاري‌ها افرادي كه سفارش كردند ناراحتند براي شفاي همه‌ي نريض‌ها مخصوصاً منظورين، براي رفع گرفتاري‌هاي عمومي، مخصوصاً اين وضع فعلي راجع به آمريكاي جنايتكار و ـــــــ دو سه كلمه مصيبت علي اصغر بخوانم. امام صادق عليه‌السلام مثل بارون گريه مي‌كردند وبه ياد علي اصغر مي‌فرمودند اگر كسي خدا را سه مرتبه به خون مظلوم قسم بدهد، هر حاجتي داشته باشد برآورده مي‌شود گفتند خون مظلوم چه خوني؟ فرمود خون گلوي عيل اصغر حسين جداً‌ مظلوم است، آقا چندين مرتبه آمدند براي وداع يعني دل از زن و بچه نمي‌توانستند بشويند وداع مي‌كردند مي‌رفتند حمله مي‌كردند دو دفعه مي‌آمدند زن و بچه مي‌آمدند آقا باهاشون حرف مي‌زدند در يكي از اون‌ وهله‌ها آقا نگاهشون به اين بچه افتاد فرمودند بياوريد بچه‌ام را ببوسم بچه‌ي شيرخوار را آوردند آقا ببوسند ديدند خيل تشنه است ديدند اين بچه ديگر ياراي حركت ندارد حتي به اندازه‌ايست كه سرمقدس را نمي‌تواند بگيرد به عقب برگشتند آقا خيلي ناراحت شدند. لذا بچه را آمردند ميدان بچه دم مرگ بود و همين جمله را آقا تذكر به لشگر دادند، لشگر «و ما ترونه كيف يتلذن عطشا» ببينيد اين بچه دم مرگ است ديگر ياراي حركت ندارد، دست‌ها بدن‌ها حركت نمي‌كند فقط اين بچه مي‌توانست گاهي دهان مبارك را باز كند. به هم بگذارد عرب به اين مي‌گويد تلذي يعني دم مرگ، ماهي دم مرگ چنين است آقا همين را تذكر دادند منتظر ماندند كه اين لشكر چي جواب بدهند يك دفعه تير سه شعبه زهر آلود آمد «فدبعه من الاذن الي الاذن» آقا نگاه كدند ديدند از گوش تا گوش علي اصغر بريده شده سر عقب افتاده است مصيبت براي آقا خيل يمشكل آمد به اندازه‌اي كه گفت خدايا مشكل است اما چون براي توست آسان است، به اندازه‌اي اين مشكل بريا آقا سنگين آمد كه سكينه مي‌گويد براي خداحافظي روي حلقوم بريده‌ي بابام روي بدن بابام غش كردم شايد غش هم نيست عالم كشفه مي‌گه از حلقوم بريده‌ي بابام شنيدم گفتت سكينه جانم سلام مرا به شيعيانم برسان وبهشون بگو، جاي شما خالي بود وقتي كه بچه‌ام را سر دست بلند كردم، بر اين بچه آب خواستم، ندادند، به جاي آب تير سه شعبه زهر آلود « فسيعلمو الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون» براي شفاي همه‌ي مريض‌ها مخصوصاً دو تا بچه كه در نظر من است،‌ براي رفع گرفتاري‌ از همه‌ي مسلمان‌ها

     

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365